U bent hier

8. Samenwerking evalueren

Laatst gewijzigd: mei 2021

Veel organisaties die met sponsorovereenkomsten werken, maken niet of nauwelijks serieus werk van het meten van de effecten. Terwijl dat in veel gevallen wel zou moeten. Want juist bij sponsoring is het belangrijk dat de resultaten ervan duidelijk en inzichtelijk zijn, zodat u kunt inschatten of de samenwerking succesvol is en verlengen aan te bevelen.

effectmeting

De buitenwereld heeft nog wel eens kritiek op sponsoractiviteiten. Als u de overeenkomst verlengt, geeft u de sponsor te veel macht over uw organisatie, aldus de buitenwacht. Met effectmeting kunt u deze kritiek weerleggen.

Sponsoring is leuk en aardig, maar als het u te weinig oplevert of tot negatieve publiciteit leidt, kan het beter zijn om de samenwerking te beƫindigen. Om dit soort redenen is het goed en belangrijk om aan te tonen dat sponsorprojecten en het verlenen van sponsorrechten, wel degelijk rendement opleveren. Dat uw organisatie met de sponsoring uw...
Hoe onaantrekkelijk het ook lijkt om effecten van sponsoring te meten, organisaties die zich professioneel willen gaan bezighouden met sponsoren, zouden het eigenlijk wel moeten doen. Houvast U wilt immers zo veel mogelijk profiteren van de sponsor-activiteiten en u wilt belanghebbenden laten zien dat de samenwerking vruchten afwerpt. En minstens...
Cijfers kunnen veel zeggen, maar bij sponsoring gaat het altijd om meer dan alleen de kille getallen en feiten. Als u op het punt staat een contract al dan niet te verlengen, wilt u ook weten hoe goed de samenwerking verloopt met de sponsor. Sluit de mate van professionaliteit bij beide partijen nog goed bij elkaar aan? Is en blijft de sponsor een...