U bent hier

10. Conflicten op het werk

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: september 2021

De meeste conflicten lossen zich op zonder een ziekmelding, dus in en door de organisatie zelf. In naar schatting 10% van de gevallen leidt een conflict tot een ziekmelding. Volgens onderzoek van TNO gaat het jaarlijks zijn om 70.000 tot 100.000 ziekmeldingen. Betrekt uw organisatie de bedrijfsarts bij een conflict, dan zal hij zich richten op de-escalatie en het vinden van een oplossing. Soms is het nodig om daarvoor een mediator in te schakelen.

tucht-
rechtzaken

Het oplossen van een conflict door de bedrijfsarts is niet eenvoudig. Dat blijkt uit de vele tuchtrechtzaken tegen bedrijfsartsen met een conflict als aanleiding. Het helpt als uw organisatie goede afspraken heeft gemaakt over de aanpak van conflicten. In dat geval geeft een meningsverschil eerder glans aan de samenwerking tussen werknemers. Als arboprofessional kunt u een rol spelen bij het creëren van zo’n werkcultuur. Toch loopt een conflict op het werk soms zodanig uit de hand dat betrokkenheid van een bemiddelende buitenstaander, een mediator, nodig is. Ten slotte is het ook mogelijk dat de bedrijfsarts in conflict komt met de werkgever, bijvoorbeeld over een advies over de re-integratie.

Eerst gebruikten bedrijfsartsen de STECR werkwijzer Arbeidsconflicten bij een conflict, maar in 2019 heeft de NVAB de richtlijn Conflicten in de werksituatie gepubliceerd. Deze richtlijn geeft bedrijfsartsen een grotere rol bij het oplossen van conflicten op het werk.

Een conflict beschouwen we als een niet meer beheersbaar verschil van mening of van inzicht. Uit de Nederlandse Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) blijkt dat 26% van alle werknemers in 2020 in de afgelopen 12 maanden ten minste één kort- of langdurig conflict heeft gehad met een collega, een leidinggevende of de werkgever. In 2018 ging het nog om...
Voor het omgaan met conflicten heeft de bedrijfsarts een richtlijn ter beschikking. Of er nu sprake is van een ziekmelding of een melding bij een open spreekuur (arbeidsomstandighedenspreekuur), de bedrijfsarts zal naast een medische diagnose ook een ‘conflictdiagnose’ stellen. 10.2.1 Definitie Een conflict in de werksituatie is het proces waarin...
Als u weet hoe conflicten in het werk ontstaan, heeft u ook aanknopingspunten om ze te voorkomen. Uit het onderzoek voor de richtlijn van de NVAB komen de volgende factoren naar voren die de kans op een conflict verhogen: Taak- en organisatiefactoren: onduidelijke taken en verantwoordelijkheden, complex werk, verstoorde werk-privébalans,...
Verreweg de meeste conflicten lossen zich op binnen de muren van de organisatie, waarbij bijvoorbeeld de leidinggevende, een HR-functionaris of een werknemer met gezag optreden als bemiddelaar of procesbegeleider. Ook de bedrijfsarts of bedrijfsmaatschappelijk werker kan deze rol vervullen. Komt u er intern niet uit, dan kunt u een mediator...
Hoe vaak een bedrijfsarts in conflict komt met de werkgever, de opdrachtgever of klantorganisatie is onduidelijk, maar dat organisaties regelmatig van arbodienst of bedrijfsarts wisselen, is wél bekend. Soms is dat bewust beleid, maar soms is de klik tussen organisatie en bedrijfsarts over. Er kan onvrede zijn over het functioneren van de...