U bent hier

7. Hoe komt u tot besluiten?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: juli 2023

Tijdens een project komt u continu voor dilemma’s te staan waarbij u keuzes moet maken. Zowel bij het zelf nemen van besluiten als bij het laten besluiten door anderen, is de juiste afwegingen maken cruciaal. Om dit te kunnen doen, moet u over de juiste en volledige informatie beschikken en vooral níet in denkfouten trappen.

Zowel u als anderen kunnen alleen besluiten nemen die zijn gebaseerd op informatie die bekend is. Hoe kunt u deze informatie inzichtelijk maken?

Een handig theoretisch model hiervoor is het zogenoemde Johari-venster. Op de volgende pagina ziet u dit venster afgebeeld. Het komt erop neer dat u voor alle besluiten die gedurende het project genomen moeten worden, de ‘open ruimte’ in de communicatie zo groot mogelijk moet maken. 7.1.1 Open ruimte De open ruimte in de communicatie is die ruimte...
Het maken van een planning in tijd en een begroting in geld voor uw project is geen peulenschil. Hoeveel dagen of weken gaat het kosten om alle werkzaamheden goed uit te voeren? En hoeveel geld is daarvoor precies nodig? Zowel bij u als bij de opdrachtgever is deze informatie niet exact bekend. Bij het maken van een planning en een begroting...
Er zijn verschillende werkvormen die u als hulpmiddel kunt inzetten om te zorgen dat besluiten worden genomen in de open ruimte. Daarmee heeft een besluit de grootste kans om het juiste te zijn en gedragen te worden door alle medewerkers: Maak samen met uw team een ‘blinde schatting’ van de tijd en het geld dat nodig is om het hele project, een...