U bent hier

Onderneming & Fiscus
Aftrekbare kosten voor de IB-ondernemer4. Administratieplicht4.4 Fiscale bewaarplicht

4.4 Fiscale bewaarplicht

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: oktober 2022

De administratieve gegevens moet u een aantal jaren bewaren, ook nadat de aanslag al definitief is opgelegd en onherroepelijk vaststaat. De administratie moet namelijk nog beschikbaar zijn als de fiscus bijvoorbeeld een boekenonderzoek wil uitvoeren. De belangrijkste bewaartermijn is zeven jaar voor uw administratie. Voor een digitale administratie geldt dezelfde bewaartermijn van zeven jaar.

Gegevens Termijn
Basisgegevens 7 jaar
Onroerende zaken 10 jaar
One Stop Shop-

regeling (OSS)
10 jaar
Andere gegevens 7 jaar of korter als u daarover afspraken met de Belastingdienst maakt

Basisgegevens

onderdelen

Onder de basisgegevens vallen de bekende administratieonderdelen als:

  • grootboek;
  • debiteuren- en crediteurenadministratie;
  • voorraadadministratie;
  • in- en verkoopadministratie;
  • loonadministratie;
  • gegevens die van belang zijn voor de belastingheffing van derden.

Ontvangt u e-facturen van uw leveranciers? Sla deze dan op als pdf-bestanden op een centrale plek zodat u ze makkelijk en overzichtelijk zeven jaar kunt bewaren.