U bent hier

Onderneming & Fiscus
Risicomanagement4. Casestudies risico’s4.6 Uitval van kritische leverancier

4.6 Uitval van kritische leverancier

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2025

In het laatste voorbeeld is Willem de eigenaar van een snoepwinkel, maar door een storing bij de snoepjesfabriek kunnen niet alle snoepjes geleverd worden. Dit zorgt ervoor dat een deel van zijn schappen in de winkel leeg komt te staan, maar ook dat hij de bestelling van meneer Petersen voor het kinderfeestje van zijn dochter niet kan nakomen.

Imagoschade

aansprakelijkheid

Je kunt imagoschade oplopen als je reserveringen niet kunt nakomen zonder alternatieve oplossing. Ook kan de klandizie verminderen als dit vaker voorkomt en de winkel bekend komt te staan om zijn tekort aan producten. In dit soort gevallen moet je met de kritische externe leveranciers afspraken maken over onder andere een herstellingstijdsdoel en juridische aansprakelijkheid. Financiële of juridische schade die volgt uit het uitvallen van een leverancier, kun je vaak ook doorschuiven als er sprake is van ketenaansprakelijkheid. Dit soort afspraken worden gemaakt in een service level agreement. Dit lost nog niet het gat op dat ontstaat door het uitvallen van een van de kritische leveranciers. Een optie is dat je nadenkt over eventuele uitwijkmogelijkheden.

Transparantie

cruciaal

Lege schappen en het behoud van klandizie kun je bijvoorbeeld oplossen door te verkopen met korting. Transparantie naar klanten is hierbij cruciaal om geen imagoschade op te lopen. Niets doen is geen optie.