U bent hier

Onderneming & Fiscus
Groeien en uitbreiden2. De voorbereidende fase

2. De voorbereidende fase

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2025

Het idee van meer klanten, grotere omzet en een sterkere positie in de markt spreekt iedere ondernemer aan. Om deze groeiplannen te kunnen realiseren is een doordachte voorbereiding nodig. Zonder een duidelijke visie en concrete groeidoelstellingen kunnen de uitdagingen van groei, zoals overbelasting, financiële tegenslagen en grotere risico’s de bedrijfscontinuïteit in gevaar brengen.

groeiplan

In dit hoofdstuk nemen we je stap voor stap mee in de voorbereiding op groei. Van het stellen van duidelijke doelen en het analyseren van de markt tot het opleiden en bijscholen van het personeel, het versterken van de werkprocessen en het afdekken van risico’s: elk onderdeel is van belang voor een solide groeiplan (zie hoofdstuk 3). Door vooraf na te denken over deze aspecten, zorg je ervoor dat je kantoor flexibel en veerkrachtig is, zodat je niet alleen kunt groeien, maar dit ook kunt volhouden op de lange termijn.

Je timmert al een tijdje aan de weg en hebt een mooi bedrijf opgebouwd. De omzet en winst zijn toegenomen en je bent klaar voor de volgende stap: de groei van je kantoor. 2.1.1 Wat is je visie? Het is van belang dat je eerst goed nadenkt over het doel van de groei. Waarom wil je groeien en waarin wil je groeien? Dat is voor iedere onderneming...
Volgens het groeimodel van Greiner zijn er maar vijf groeifasen voor ondernemingen, zoals je in dit plaatje kunt zien. Bij elke groeifase horen veranderingen en groeipijnen: Groei door creativiteit. Je kantoor is nog relatief jong en klein. De organisatie is plat en de werknemers zijn betrokken. Jouw kantoor groeit snel en wordt steeds complexer...
Nadat je de groeidoelstellingen hebt vastgesteld moet je bepalen wat je nodig hebt om die doelen te bereiken. Om je kantoor te laten groeien moet je immers gaan investeren. 2.3.1 Identificeer de kritieke succesfactoren Welke cruciale elementen zijn nodig om je doelen te bereiken? Denk bijvoorbeeld aan personeel, een marketingbudget, logistieke...