U bent hier

Onderneming & Fiscus
Groeien en uitbreiden2. De voorbereidende fase2.1 Groeidoelstellingen vaststellen

2.1 Groeidoelstellingen vaststellen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2025

Je timmert al een tijdje aan de weg en hebt een mooi bedrijf opgebouwd. De omzet en winst zijn toegenomen en je bent klaar voor de volgende stap: de groei van je kantoor.

2.1.1 Wat is je visie?

lange termijn

Het is van belang dat je eerst goed nadenkt over het doel van de groei. Waarom wil je groeien en waarin wil je groeien? Dat is voor iedere onderneming uiteraard anders. Door heldere doelen te stellen, voorkom je in ieder geval dat je energie verspilt aan zaken die niet bijdragen aan je visie. Groeidoelstellingen maken duidelijk welke resultaten je kunt verwachten en bieden de basis voor evaluatie en aanpassing. Begin met een heldere langetermijnvisie: Wat wil je over vijf tot tien jaar bereikt hebben? Deze visie helpt om richting te geven aan de kortetermijndoelen. Zorg dat de visie inspirerend en haalbaar is, zodat de werknemers zich erin kunnen vinden en er enthousiast van worden. Bespreek je visie met anderen. Dit verhoogt het draagvlak en kan tot waardevolle inzichten leiden.

2.1.2 Concretiseer je doelen

SMART-
methode

meetbaar

acceptabel

realistisch

tijdgebonden

Formuleer concrete doelen volgens de SMART-methode:

  • Specifiek. Het doel moet een waarneembare actie of waarneembaar resultaat beschrijven waaraan een getal, bedrag, percentage of ander kwantitatief gegeven is verbonden. Bijvoorbeeld “We willen onze omzet binnen twaalf maanden met 20% verhogen door nieuwe markten te betreden.”
  • Meetbaar. Het moet mogelijk zijn om te bepalen in welke mate het doel op een bepaald moment bereikt is. Denk bijvoorbeeld aan de volgende meetbare indicatoren: de omzet, klanttevredenheid of marktaandeel. Op deze manier kun je de voortgang bijhouden.
  • Acceptabel. De doelstelling moet uitnodigen tot actie en energie losmaken. Hiervoor moeten alle betrokkenen de doelstelling onderschrijven en deze moet positief zijn geformuleerd. Let erop dat de doelstelling een bepaald resultaat voorschrijft, niet een inspanning.
  • Realistisch. Formuleer doelen die ambitieus zijn maar wel haalbaar binnen de gestelde periode en met de bestaande middelen.
  • Tijdgebonden. Het plan moet een duidelijke start- en einddatum bevatten. Geef iedere doelstelling een deadline om de focus en urgentie te behouden. Stel korte- en langetermijndoelen op. Bijvoorbeeld: een omzetgroei van 10% in zes maanden (korte termijn) en een nieuwe markt betreden binnen drie jaar (lange termijn).