U bent hier

5. Auto van de zaak

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: januari 2022

Voor een auto van de zaak moeten allerlei afspraken en gegevens worden vastgelegd in de personeels- en salarisadministratie. Bovendien moet een organisatie voor een correcte fiscale afhandeling zorgen. Gebruikt een werknemer de auto ook privé, dan is dit loon in natura en moet dit via een loonbijtelling bij de werknemer worden verwerkt. In de praktijk zorgt dit vaak voor hoofdbrekens. Waar moet een werkgever op letten?

eigen bijdrage

Het is goed om te beseffen dat de Belastingdienst er standaard van uitgaat dat een auto van de zaak privé wordt gebruikt en bijtellen dus nodig is. Hiervoor zijn de bijtellingsgrondslag, het bijtellingspercentage en de eventuele eigen bijdrage die de werknemer betaalt van belang. Maar om vast te stellen of een bijtelling überhaupt nodig is, moet een organisatie een goed beeld hebben van het gebruik van de auto van de zaak door de werknemers (zie ook hoofdstuk 1).

Werknemer rijdt minder dan 500 privékilometers

grens overschrijden

Als een werknemer de auto van de zaak op jaarbasis voor niet meer dan 500 privékilometers gebruikt, kan de bijtelling wegens privégebruik achterwege blijven. Het moet wel te bewijzen zijn dat de werknemer die grens niet overschrijdt. Op rendement.nl/salarisdossier is een overzicht te vinden van aanvaardbare vormen van bewijs rond de bijtelling, zoals een sluitende rittenregistratie of een ‘Verklaring geen privégebruik auto’.

Als de regels uit het kader op de vorige pagina niet gelden en bijtellen nodig is, moet een werkgever per loontijdvak een evenredig deel van de waarde van het privégebruik op jaarbasis tot het loon van de werknemer rekenen. Bij een loontijdvak van een maand is dat elke maand 1/12 van het bijtellingsbedrag en bij een loontijdvak van vier weken is...
Het bedrag aan bijtelling dat de werkgever bij de werknemer moet belasten, is een vast percentage van de bijtellingsgrondslag. Deze bijtellingsgrondslag wordt in principe ontleend aan de cataloguswaarde van de auto. Afleveringskosten en dealeropties die later worden gemonteerd, maken geen deel uit van de cataloguswaarde en tellen niet mee. Tot de...
Voor het bedrag aan bijtelling moet de werkgever een bepaald percentage van de bijtellingsgrondslag nemen. Dit bijtellingspercentage is standaard 22%, maar kan lager zijn als de auto van de zaak milieuvriendelijker is (zie ook hoofdstuk 6). De milieuvriendelijkheid wordt afgemeten aan de CO₂-uitstoot. De uitstootgegevens zijn te vinden op het...
Soms betaalt de werknemer een eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto van de zaak. De werkgever mag deze bijdrage op de bijtelling wegens privégebruik in mindering brengen. Dit mag echter alleen als het gaat om een bijdrage die voor privégebruik vanuit het nettoloon is betaald aan de werkgever. Bijdrage voor privégebruik Een werkgever mag...
Na de berekening van het bijtellingsbedrag voor het privégebruik van de auto van de zaak volgt de administratieve verwerking ervan in de loonstaat voor de betreffende werknemer. De werkgever telt immers per tijdvak een tijdsevenredig deel van de waarde van dat privégebruik bij het loon van de werknemer. Loon in natura Omdat de bijtelling loon in...
Aangezien een werkgever verplicht is om de samenstelling van het brutoloonbedrag van de werknemer op de loonstrook te specificeren, hoort daar vermelding van de bijtelling voor privégebruik van de auto ook bij. Grondslag De werkgever neemt de bijtelling op onder de bedragen aan regulier brutoloon en eventuele overige brutoloonbestanddelen. Op die...
De bijtelling wegens privégebruik van de auto van de zaak moet ook terugkomen in de loonaangifte. Dit onderdeel van het te belasten loon van de werknemer waarover een werkgever alle loonheffingen berekent, moet hij specifiek benoemen. Dit geldt ook voor de eventuele eigen bijdrage die de werknemer betaalt voor het privégebruik. Werknemersgegevens...