U bent hier

2. Flexibel omgaan met ­zakelijk vervoer

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: januari 2022

Sinds het begin van de coronacrisis, waarin thuiswerken op veel plekken de norm is, staat ‘flexibel werken’ hoog op de lijst van populairste arbeidsvoorwaarden. Een groot deel van de werknemers vindt dit heel belangrijk. Die behoefte aan flexibiliteit valt ook door te voeren in de mogelijkheden voor zakelijk vervoer. Zo kunt u overwegen om te werken met een mobiliteitsbudget. Wat moet u hierover weten?

flexibiliteit

werk-privé-balans

duurzaamheid

Een werkgever heeft de mogelijkheid om werknemers meer flexibiliteit te geven bij het kiezen van hun zakelijke vervoer. Dit kan hij bereiken door gebruik te maken van een mobiliteitsbudget en/of een mobiliteitskaart. Als werknemers flexibel kunnen omgaan met zakelijk vervoer, kan dat diverse voordelen hebben, zoals:

  • een besparing op de reiskosten;
  • een verlaging van parkeerproblematiek rond de werkplek;
  • een verbetering van de werk-privébalans voor de werknemer;
  • een verhoging van de productiviteit;
  • een stimulans voor werknemers om meer op duurzaamheid te letten, bijvoorbeeld door het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken.
De werkgever en werknemer bespreken met elkaar de voorwaarden waaronder de werknemer de arbeid gaat verrichten. Natuurlijk komen hierbij het loon en de uren die de werknemer per week zal werken ter sprake. Naast zulke primaire arbeidsvoorwaarden zijn er ook secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden. Denk hierbij aan een reiskostenvergoeding (zie...
Hiervoor is al aan bod gekomen dat de werknemer tegenwoordig niet meer structureel naar dezelfde werkplek reist. De huidige coronacrisis met het vele thuiswerken heeft dat versterkt. Werknemers en werkgevers zien de voordelen van het thuiswerken. Een werkgever zal daar ook het zakelijk vervoer van de werknemer op moeten aanpassen. Een...
Voor het gebruik van het mobiliteitsbudget kan een organisatie een mobiliteitskaart geven. Met die kaart kunnen werknemers diverse zaken afrekenen. Denk hierbij aan: een huur- of deelauto; openbaar vervoer (bus, trein, metro, tram, veerpont); (ov-)fiets; tanken; elektrisch laden; betaald parkeren; taxigebruik; internationaal reizen. De werkgever...
In combinatie met de mobiliteitskaart kunnen werknemers hun mobiliteit online en meestal ook met een app beheren. Ze kunnen dan hun kosten, reizen, ritten en reisadviezen bekijken. Via een online platform heeft de werkgever inzicht in de bestedingen en reiskeuzes van de werknemers. Vanuit privacyoogpunt kan dat alleen nadat de werknemer zijn...
Het invoeren van een mobiliteitsbudget kent een aantal aandachtspunten. Om te beginnen is het goed om te beseffen dat het mobiliteitsbudget nooit een doel is, maar een middel dat bijdraagt aan het behalen van de organisatiedoelstellingen. Eerst moeten de belangrijkste stakeholders (waaronder de directie en de ondernemingsraad) bepalen wat het...
Besluit een werkgever om een mobiliteitsbudget in te voeren, dan zijn de volgende stappen vereist: Inventariseer het reisgedrag en de reiskosten van de werknemers. Zet op een rij wat de organisatie wil bereiken qua arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid, kosten en locaties. Betrek de werknemers (ook de ondernemingsraad) in een vroeg stadium bij het...