1. Debiteurenbeheer
Slecht betalingsgedrag van debiteuren is een doorn in het oog voor veel ondernemingen. Goed debiteurenbeheer is daarom een onmisbare schakel voor uw bedrijfsvoering. Hierbij gaat het om alle activiteiten die erop gericht zijn om debiteuren hun openstaande facturen te laten betalen. Het verbeteren van het betalingsgedrag van de debiteuren komt de liquiditeitspositie ten goede. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar?
verlengde betaaltermijn
Uit de Barometer Betaalgedrag van Graydon blijkt dat facturen in het tweede kwartaal van 2017 in 40,4 dagen werden betaald. Dat is iets sneller dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is dus wel iets van verbetering. Toch blijkt uit onderzoek van betaalme.nu dat zo’n 44% van de mkb’ers nog steeds te maken krijgt met verlengde betaaltermijnen. Aan 45% van de ondervraagde mkb’ers is het afgelopen jaar gevraagd of ze toch een langere betalingstermijn willen accepteren, ook als dat eigenlijk niet goed uitkomt.
De overheid is wettelijk verplicht om de rekeningen binnen dertig dagen te betalen. Toch lukt dat nog steeds niet bij alle onderdelen van de Rijksoverheid, provincies en gemeenten.