U bent hier

1. Debiteurenbeheer

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: oktober 2017

Slecht betalingsgedrag van debiteuren is een doorn in het oog voor veel ondernemingen. Goed debiteurenbeheer is daarom een onmisbare schakel voor uw bedrijfsvoering. Hierbij gaat het om alle activiteiten die erop gericht zijn om debiteuren hun openstaande facturen te laten betalen. Het verbeteren van het betalingsgedrag van de debiteuren komt de liquiditeitspositie ten goede. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar?

verlengde ­betaaltermijn

Uit de Barometer Betaalgedrag van Graydon blijkt dat facturen in het tweede kwartaal van 2017 in 40,4 dagen werden betaald. Dat is iets sneller dan in dezelfde periode vorig jaar. Er is dus wel iets van verbetering. Toch blijkt uit onderzoek van betaalme.nu dat zo’n 44% van de mkb’ers nog steeds te maken krijgt met verlengde betaaltermijnen. Aan 45% van de ondervraagde mkb’ers is het afgelopen jaar gevraagd of ze toch een langere betalingstermijn willen accepteren, ook als dat eigenlijk niet goed uitkomt.

De overheid is wettelijk verplicht om de rekeningen binnen dertig dagen te betalen. Toch lukt dat nog steeds niet bij alle onderdelen van de Rijksoverheid, provincies en gemeenten.

De uitgaande geldstromen heeft u redelijk in eigen hand. Gaat er te veel geld uit, dan kan uw onderneming kostenbesparingen doorvoeren. Op de inkomende geldstromen heeft uw onderneming echter veel minder grip. U kunt immers niet bepalen wanneer de debiteuren betalen. Vertonen de debiteuren slecht betaalgedrag, dan beperkt dat de winst van uw...
De verslechterende betalingsmoraal en de maatschappelijke kosten hiervan zijn voor het kabinet aanleiding geweest om maatregelen te nemen om op tijd betalen af te dwingen. Sinds 16 maart 2013 golden de regels uit de Europese richtlijn ter bestrijding van betalingsachterstanden bij handels­transacties. Per 1 juli 2017 is die wetgeving aangepast. 1...
Het risico dat een klant niet betaalt, is nooit 100% uit te sluiten. Uw onderneming kan het risico wel verkleinen door een duidelijk debiteurenbeleid te formuleren. Het uiteindelijke doel van het debiteurenbeheer is tweeledig: zorgen dat de klant betaalt; zorgen dat de klant op tijd betaalt. Het betalingsgedrag van klanten kan sterk verschillen...