U bent hier

5. Kantoor en binnenklimaat

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: september 2020

Werk op kantoor lijkt op het eerste oog weinig risico’s met zich mee te brengen. Er zijn tenslotte geen gevaarlijke stoffen of machines, veel werk op kantoor is fysiek niet zwaar en de meeste werknemers zullen een groot deel van hun werkdag zittend achter een beeldscherm doorbrengen. En toch kunnen zaken als het binnenklimaat, de verlichting en ergonomie risico’s opleveren voor de gezondheid van kantoorwerkers.

Het ‘binnenklimaat’ is niet te vatten in een paar woorden. Het gaat over temperatuur, ventilatie, de kwaliteit van de lucht, luchtvochtigheid, licht en uitzicht.

Hoe beter u het binnenklimaat op kantoor inricht, hoe productiever de werknemers in uw organisatie zullen zijn. Daarom is het belangrijk dat u veel aandacht besteedt aan dit onderwerp en goed luistert naar eventuele klachten van werknemers.

productiviteit

De productiviteit kan met een goed binnenklimaat dus stijgen. Maar ook de omgekeerde situatie kan zich voordoen: het binnenklimaat kan namelijk de productiviteit flink omlaaghalen en zorgen voor gezondheidsklachten.

Exacte cijfers over de invloed van het binnenklimaat op de gezondheid van werknemers zijn er niet. De reden daarvoor is dat de beheerder van het kantoorpand vaak wordt ingeschakeld als een werknemer bijvoorbeeld klaagt over hoofdpijn en een te droge lucht. Die doet een aantal metingen, neemt wat maatregelen om de luchtvochtigheid te verhogen en...
De temperatuur, luchtstroming, luchtvochtigheid en verlichting kunnen behoorlijk wat klachten opleveren. Natuurlijk kunt u het nooit iedereen naar de zin maken, maar bij te veel signalen is het belangrijk om actie te ondernemen. Veelvoorkomende klachten zijn: te koud; te warm; droge lucht; droge ogen door tocht; droge keel; huidklachten; hoofdpijn...
Er zijn in elke organisaties wel werknemers die bij wijze van spreken hartje zomer nog met een sjaal om op de werkplek verschijnen. Of juist omgekeerd: werknemers die ook midden in de winter in een t-shirt zijn gekleed. Maar het is belangrijk dat het merendeel van de werknemers het behaaglijk heeft op de werkplek. U streeft naar een zogeheten...
Is de kwaliteit van de lucht in het kantoor niet goed, dan kunnen werknemers gezondheidsklachten krijgen. Een slechte luchtkwaliteit kan leiden tot infecties en allergische reacties. Dat wilt u natuurlijk voorkomen! Maar welke zaken hebben nu eigenlijk invloed op de luchtkwaliteit in uw organisatie? Denk aan: stof; schoonmaakmiddelen en...
De verlichting in uw kantoor goed inrichten is een precies klusje waarbij u rekening moet houden met veel factoren. U heeft niet alleen te maken met de lichtinval van buiten, maar u wilt ook goede lichtbronnen in het pand aanbrengen. Dat is niet een kwestie van een paar lampen ophangen. U moet onder andere rekening houden met de volgende zaken:...
Het is zeker bij een onderwerp als binnenklimaat belangrijk om goed te luisteren naar werknemers. Zij ervaren de temperatuur, kwaliteit van lucht en verlichting ieder op een andere manier en u wilt toe naar een situatie waarin iedereen zich behaaglijk voelt. Werknemers moeten niet door het binnenklimaat worden geremd bij het uitvoeren van hun...