U bent hier

2. De fraudeur

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2022

Over het algemeen voldoet fraude aan drie voorwaarden: de dader heeft een motief, de mogelijkheid om fraude te plegen en kan argumenten bedenken om zijn daad te rechtvaardigen. Voor de aanpak van fraude moet u iedereen één stap voor blijven. Dat begint al bij de werving en selectie van personeel. Wie neemt uw onderneming in dienst?

screening

bedrijfs-
recherche-bureau

Goede screening van het personeel is essentieel. Zo voorkomt u dat uw onderneming precies die werknemers in dienst neemt met een chronisch slechte motivatie en een vooropgezet plan om te gaan frauderen. Neem de tijd om curriculum vitae (cv) na te trekken en referenties daadwerkelijk te raadplegen. Uw onderneming kan ook een bedrijfsrecherchebureau inschakelen voor een antecedentenonderzoek. Omdat de screening de privacy van de sollicitant raakt, is deze alleen onder strikte voorwaarden toegestaan.

De screeningsactiviteiten moeten noodzakelijk zijn. Dat betekent dat u de informatie niet op een minder ingrijpende manier kunt verkrijgen. Kijk op de websites van screeningsautoriteit Justis en van de Autoriteit Persoonsgegevens voor de mogelijkheden.

Als u van plan bent een sollicitant aan te nemen, wilt u later niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Een goede screening kan de kans op zulke verrassingen verkleinen. De bedoeling van het inwinnen van informatie is om datgene wat u al denkt, door een ander bevestigd te krijgen. Zo krijgt u een duidelijker beeld van kandidaten over wie...
Zeker in fraudegevoelige branches is het (laten) uitvoeren van een antecedentenonderzoek eerder regel dan uitzondering. Een dergelijk onderzoek laat zien of sollicitanten zichzelf niet beter voordoen dan ze eigenlijk zijn. Het is niet ondenkbaar dat ze vitale informatie bewust achterhouden. Vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG...
Het is niet aan iemand te zien of hij een fraudeur is of niet. Het is hooguit waarschijnlijker dat een accountant eerder met grote bedragen werkt dan een winkelbediende en dat daarmee de omvang van fraude groter zal zijn. Om een mogelijke fraudeur te herkennen, kunt u letten op iemands neiging om te liegen. Toch levert dit geen concrete handvatten...
Elke werknemer kan zich ontpoppen tot fraudeur. In de motieven zitten echter een aantal overeenkomsten. Zo zal de schuldige vaak één van de volgende beweegredenen hebben: financiële problemen door een hoog bestedingspatroon, schulden of ziekte; negatieve gevoelens over de onderneming, het idee niet genoeg doorgroeimogelijkheden te krijgen terwijl...