U bent hier

6. Gebruik van elektrische auto (van de zaak)

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: januari 2022

Elektrische auto’s (van de zaak) zijn de laatste jaren steeds populairder. Dit komt natuurlijk voor een groot deel door het milieuaspect. Daarnaast maakt de overheid het aantrekkelijk om te kiezen voor een elektrische auto. Er gelden namelijk afwijkende fiscale regels voor een elektrische auto. En vaak is het ook mogelijk om extra subsidie te krijgen voor de aanschaf van een elektrische auto. Wat zijn alle voordelen?

Met een elektrische auto rijdt iemand stiller, schoner en klimaatbewuster. De CO2-uitstoot van een elektrische auto is gemiddeld over zijn hele leven 40% lager. De laatste jaren komen er ook steeds meer oplaadpunten bij en wordt de kwaliteit van elektrische auto’s beter. Dat maakt het gebruik van de elektrische auto dus steeds aantrekkelijker.

Regels

laadpaal

MIA en Vamil

Voor elektrische auto’s van de zaak gelden afwijkende regels. De volgende regels komen hierna aan bod:

  • lagere bijtelling: zie paragraaf 6.1;
  • het vergoeden van de kosten van de laadpaal en van het opladen van de auto (zie paragraaf 6.2);
  • geen belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en motorrijtuigenbelasting (MRB): zie paragraaf 6.3;
  • milieu-investeringsaftrek (MIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil): zie paragraaf 6.4;
  • subsidiemogelijkheden particulieren: zie paragraaf 6.5.
Een werkgever moet rekening houden met een bijtelling als een werknemer de elektrische auto van de zaak ook privé gebruikt. De bijtelling kan echter achterwege blijven als het privégebruik op jaarbasis niet meer is dan vijfhonderd kilometer. Het is aan de werkgever om dat te bewijzen. 6.1.1 Lager bijtellingspercentage Voor de bijtelling vanwege...
Voor het rijden met een elektrische auto zal de werknemer een laadpaal nodig hebben. Daarnaast zijn er mogelijk nog andere aanpassingen nodig en heeft de werknemer elektriciteit voor de auto nodig. De fiscale behandeling is afhankelijk van of het eigen auto is of een auto van de zaak. 6.2.1 Eigen elektrische auto De werknemer rijdt met zijn eigen...
De BPM en MRB kennen een voordelig tarief voor elektrische auto’s. 6.3.1 BPM De BPM is een aanschafbelasting op personenauto’s en motorrijwielen. Deze belasting komt dus bovenop de kale catalogusprijs. Er geldt echter tot 2025 een vrijstelling van BPM bij de aankoop van een elektrische auto. Vanaf 2025 betaalt de werknemer een vast bedrag van €...
De overheid wil investeringen in milieuvriendelijk bedrijfsmiddelen stimuleren. Investeert een organisatie in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, dan geldt er een extra aftrek of zijn er mogelijkheden voor willekeurige afschrijving. De MIA geeft organisaties een extra aftrekmogelijkheid van de fiscale winst. De Vamil maakt het mogelijk om 75% van...
Het kabinet wil dat de elektrische auto op termijn voor iedere automobilist aantrekkelijk en betaalbaar is/wordt. In het Klimaatakkoord is daarom afgesproken deze auto’s ook voor particulieren aantrekkelijker te maken. Daarom is besloten om een subsidie te verstrekken aan particulieren voor de aanschaf of lease van een nieuwe of tweedehands...