U bent hier

7. Arbeidsvoorwaarden voor prestaties

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: mei 2023

Niet alle arbeidsvoorwaarden gelden per definitie voor alle werknemers in de organisatie. Ze zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de prestaties (individueel of collectief), het aantal gewerkte uren of de beschikbaarheid buiten de normale werktijden om. De beloning voor de geleverde prestaties kan daardoor per jaar of per persoon verschillen. Dit hoofdstuk zal een aantal van deze arbeidsvoorwaarden behandelen.

afhankelijk van een prestatie

In dit hoofdstuk komen de volgende arbeidsvoorwaarden aan bod, die afhankelijk zijn van een prestatie van de werknemer of de hele organisatie, of van iemands uren:

  • vergoeding bij meerwerk of overwerk (zie paragraaf 7.1);
  • vergoeding bij oproepdiensten (zie paragraaf 7.2);
  • werknemersparticipatie (zie paragraaf 7.3);
  • resultatendeling (zie paragraaf 7.4);
  • individuele prestatiebonus (zie paragraaf 7.5).
Een werkgever maakt in de arbeidsovereenkomst afspraken over de arbeidsomvang: het aantal uren per week dat een werknemer voor de organisatie werkzaam is. In de arbeidsovereenkomst kan ook staan op welke dagen en uren hij voor de organisatie aan de slag gaat. Als een werknemer werkzaamheden verricht buiten de (fulltime) arbeidsduur, is er sprake...
Bij sommige beroepen is het noodzakelijk dat werknemers oproepbaar zijn. Hierbij gaat het om consignatiediensten, bereikbaarheidsdiensten en aanwezigheidsdiensten. De regels hiervoor zijn opgenomen in de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit. 7.2.1 Consignatiedienst Bij consignatie kan een werknemer in zijn vrije tijd worden opgeroepen om...
Als werkgevers besluiten om werknemers extra te gaan belonen, is financiële werknemersparticipatie een goede optie. Werknemersparticipatie heeft meerdere voordelen: aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden voor nieuw personeel en het behoud van bestaand personeel; minder vermogensongelijkheid; meer innovatie, productiviteit en betrokkenheid; afhankelijk...
Bij resultatendeling formuleert een werkgever vooraf heldere doelen die op diverse onderdelen van de bedrijfsvoering betrekking hebben, bijvoorbeeld betere bereikbaarheid, efficiëntere werkvoorbereiding of verkorting van wachtlijsten. Worden de doelen behaald, dan volgt een beloning. Resultatendeling is breder dan winstdeling, waarbij alleen...
Een prestatiebonus kan een goede beloning zijn voor bepaalde functies. Zo kunnen de prestaties van verkopers gebaat zijn bij een financiële prikkel. Een werkgever kan individuele afspraken maken over deze arbeidsvoorwaarde. Daarbij is wel aandacht nodig voor de mogelijke bijeffecten. Een individuele prestatiebonus zorgt mogelijk voor een ongezonde...