U bent hier

3. Fondsenwerving op orde met jaarplan

Laatst gewijzigd: november 2021

Halverwege het jaar heeft u misschien weinig zin om aan cijfertjes, doelstellingen en analyses te denken. Toch is het voor veel organisaties na de zomer weer zover: de plannen voor 2022 moeten op papier komen. De zomermaanden zijn bij uitstek de periode om de basis voor dit jaarplan in orde te maken: de resultaten en evaluaties van de tot nu toe ingezette campagnes en kanalen om donaties binnen te halen.

exercitie

doelstellingen

Het jaarplan opstellen is vooral een cijfermatige exercitie. In de cijfers van uw organisatie kunt u belangrijke informatie achterhalen die u helpt bij het opstellen van het jaarplan voor volgend jaar. Denk aan:

  • Hoeveel donateurs telt uw organisatie?
  • Hoeveel donaties heeft uw organisatie vorig jaar opgehaald?
  • Zijn de doelstellingen van vorig jaar behaald?
  • Hoe effectief is het budget ingezet?

Deze cijfers koppelt u in uw jaarplan aan eventuele trends in de markt waarop uw organisatie kan inspelen. In een fondsenwervend jaarplan vertaalt u de fondsenwervende strategie voor het komende jaar in concrete en meetbare doelen, resultaten en activiteiten.

U legt vast wat de belangrijkste financiële en kwalitatieve doelen zijn en de belangrijkste projecten of activiteiten waarmee uw organisatie ze realiseert.

De basis voor een fondsenwervend jaarplan is het meerjarenbeleidsplan van uw organisatie. Dit stelt u vaak op voor een periode van drie tot vijf jaar. Daarin beschrijft u de visie van de organisatie voor de komende periode. SWOT-analyse Dit plan bevat naast de visie vaak een SWOT-analyse (voor een e-learning over het maken van een SWOT-analyse...
Maak uw jaarplanning niet te gedetailleerd. Er moet ruimte zijn om gedurende het jaar te kunnen inspelen op actualiteiten en veranderende omstandigheden. Denk aan de deur-aan-deurcollecte en evenementenwerving die door corona voor een langere periode stilliggen, of misschien zelfs niet door kunnen gaan. U heeft ruimte nodig om met budgetten te...