U bent hier

5. Uw donateurs op klantreis

Laatst gewijzigd: november 2021

U bent de term waarschijnlijk al vaker tegengekomen: de customer journey of de klantreis. Misschien is het onderwerp binnen uw organisatie al eens ter sprake gekomen. Maar wat is een klantreis nu eigenlijk precies? En hoeveel nut heeft het om er binnen uw organisatie ook aandacht aan te besteden?

relatie

Een klantreis is het pad dat een (potentiële) klant of donateur aflegt om uiteindelijk een relatie met uw organisatie aan te gaan of te bevestigen. Het geeft de directe en indirecte contactmomenten weer. Denk aan een eerste donatie, of een aanmelding voor de nieuwsbrief.

Momenten van waarheid

De klantreis schrijft u vanuit de donateur (en niet vanuit de organisatie) en daarin geeft u – naast de stappen en kanalen – de klantbeleving weer. De momenten die tijdens deze klantreis het belangrijkste zijn voor zowel de donateur als de organisatie, zijn de zogeheten momenten van waarheid (ook wel: moments of truth).

Inzichtelijk

drijfveren

optimaliseren

Waarom doet u er goed aan om de klantreis inzichtelijk te maken? Dat doet u:

  • omdat u inzicht wilt in de drijfveren en het gedrag van uw donateur;
  • zodat u de klantreis kunt optimaliseren om de juiste boodschap op het juiste moment aan te bieden;
  • om díe kanalen in te zetten waar uw donateurs zitten en waar ze open staan voor uw communicatie;
  • om uw doelgroep de beste responsmogelijkheid te bieden;
  • om te weten welke bedrijfsprocessen betrokken zijn;
  • om te weten waar in het proces uw organisatie wel en geen invloed heeft;
  • waar mogelijke verbeterpunten liggen.
Deze informatie giet u in een zogeheten customer journey map, die u overzicht biedt en de mogelijkheid om de klant­reis te monitoren. Het is eigenlijk een kaart waarop uw donateur zijn klantreis uitstippelt. U kunt het vergelijken met een buitenlandvakantie van vroeger, met de grote kaart in de auto. Neem bijvoorbeeld Frankrijk, dat is de...
U wilt het liefst resultaat op de langere termijn bereiken, zodat uw organisatie jaar in jaar uit dat kan doen waarvoor zij in het leven is geroepen. Klantbeleving is de sleutel bij een langetermijnrelatie. Bij veel organisaties ligt de focus bij fondsenwerving op het lopende jaar, soms loopt dat door tot de komende 2 tot 5 jaar. De doelstellingen...
Om een goede klantreis te maken, moet u antwoord geven op de volgende vragen: Voor wie maakt u de klantreis? Oftewel: wie is uw donateur, doelgroep of segment? Welke donateursbehoefte vult u in vanuit uw non-profit- organisatie? Hoe goed kent de donateur uw organisatie? Met andere woorden: in welke fase zit de donateur op de grote kaart van de...