U bent hier

10. Digitale omgeving voor uw donateurs

Laatst gewijzigd: november 2021

Gemak dient de mens. Met alle technologische mogelijkheden verwacht iedereen dat ook. Een consument wil met één druk op de knop iets aanvragen, bestellen of gegevens wijzigen in een persoonlijke digitale omgeving. Kijk maar naar de grote online spelers zoals Bol.­com, Wehkamp of Charlie Temple. Heeft u al eens een online omgeving overwogen voor uw donateurs?

digitale ­omgeving

Vrijwel geen enkele organisatie in de charitatieve sector biedt donateurs de mogelijkheid om in een persoonlijke digitale omgeving gegevens te beheren. Denk aan het aanpassen van adresgegevens, de hoeveelheid nieuwsbrieven die een donateur wil ontvangen en het aanpassen van de hoogte van de donatie. En dat terwijl de techniek er wél is. De meeste organisaties werken namelijk met CRM-systemen die dit kunnen faciliteren.

Een persoonlijke omgeving is het overwegen waard, want het biedt veel voordelen. Zowel voor donateurs als voor uw organisatie.

Makkelijk

gegevens ­aanpassen

snel en ­makkelijk

Met een persoonlijke omgeving ondersteunt u uw donateur: u maakt het hem makkelijk om zijn gegevens aan te passen wanneer hij maar wil. En een blije donateur is een donateur die blijft of terugkomt. Natuurlijk is een persoonlijke pagina niet voor iedereen weggelegd en zal uw organisatie daarnaast telefonisch bereikbaar moeten zijn. Houd er wel rekening mee dat een steeds groter deel van uw donateurs veel online doet en snel en makkelijk zijn eigen gegevens wil kunnen beheren.

Aanpassen giftbedrag niet altijd eenvoudig

Veel organisaties richten geen mogelijkheid in om in te loggen op de website, omdat donateurs kunnen bellen of een e-mail kunnen sturen. Bij een eenvoudige adreswijziging zal een werknemer de gegevens direct aanpassen. Het is een andere kwestie als een donateur zijn machtiging wil stopzetten of het bedrag wil aanpassen. Hier doen veel organisaties een behoudspoging: ze maken het de donateur zo moeilijk mogelijk om hun giftbedrag aan te passen. Via een online formulier kan een donateur bij veel organisaties wel een adreswijziging doorgeven, maar om het donatiebedrag aan te passen moet hij tijdens kantoortijden telefonisch contact opnemen. Dat is niet bepaald klantvriendelijk.

Vraag uzelf eens af wat er centraal staat in uw fondsenwervende organisatie. Is dat de donateur of de donatie? Uw organisatie doet er goed aan om de donateur – en daarmee dus eigenlijk de donateursbehoefte – centraal te zetten. Impactkant Voor de meeste organisaties is dit geen makkelijke stap. Wat centraal staat is het doel van de organisatie:...
Op een persoonlijke pagina kunnen donateurs snel en makkelijk wijzigingen doorgeven en hebben zij controle over hun eigen gegevens. Dat levert niet alleen gemak op voor uw donateurs, maar ook voor uw organisatie. Sneller Een voordeel is namelijk dat uw organisatie deze wijzigingen – of het nu om een adreswijziging of wijziging in de manier of...