U bent hier

14. Fondsenwerving na de coronacrisis

Laatst gewijzigd: november 2021

Het duurt inmiddels ruim anderhalf jaar dat we allemaal de beperkingen voelen van de coronacrisis: het thuiswerken, geen festivals, beperkt aantal mensen thuis mogen ontvangen, het dragen van mondkapjes, anderhalve meter afstand houden en uw handen stuk wassen. Er is daardoor veel onzekerheid over de toekomst. Deze onzekerheid maakt voorspellen en plannen voor uw organisatie erg moeilijk en heeft gevolgen voor uw fondsenwervende jaarplannen.

rationele deel

emotionele deel

Fondsenwerving heeft twee kanten: een rationele en een emotionele kant. Het rationele deel is het WAT: het inplannen van de te ontvangen giften en donaties en daarmee de doelbestedingen voor uw organisatie. Kortom het geld besteden aan het doel waar uw organisatie voor in het leven is geroepen. Bij het emotionele deel gaat het om het HOE, de creativiteit van de inzet van verschillende wervingskanalen, uw communicatie en de boodschap om zoveel mogelijk donaties te werven waarbij de geïnvesteerde euro het meeste oplevert.

De huidige coronacrisis heeft uw organisatie qua fondsenwerving geleerd dat u creatief en flexibel moet zijn in de manieren waarop u donaties en giften werft. Creatief als bekende methoden niet meer kunnen en om nieuwe manieren van fondsenwerving vragen die beter passen. Flexibel om ook het fondsenwervende programma van uw organisatie om te kunnen...
Een fondsenwervend programma bestaat uit een aantal verschillende soorten donaties. Om die te werven kan uw organisatie een mix van kanalen en communicatie gericht op verschillende soorten doelgroepen en gesegmenteerd naar type donateur inzetten. Hieronder ziet u welke mogelijkheden er zijn. Soorten donaties structurele donaties; losse giften;...
Loslaten van de bekende manieren van fondsenwerving en innoveren om nieuwe manieren te ontwikkelen is dus belangrijk om zo stabiliteit in uw opbrengsten uit het fondsenwervende programma te behouden. Het is dus goed om te kijken naar creatieve manieren voor de fondsenwerving van uw organisatie in de toekomst. Op die manier kan uw organisatie zich...