14. Fondsenwerving na de coronacrisis
Het duurt inmiddels ruim anderhalf jaar dat we allemaal de beperkingen voelen van de coronacrisis: het thuiswerken, geen festivals, beperkt aantal mensen thuis mogen ontvangen, het dragen van mondkapjes, anderhalve meter afstand houden en uw handen stuk wassen. Er is daardoor veel onzekerheid over de toekomst. Deze onzekerheid maakt voorspellen en plannen voor uw organisatie erg moeilijk en heeft gevolgen voor uw fondsenwervende jaarplannen.
rationele deel
emotionele deel
Fondsenwerving heeft twee kanten: een rationele en een emotionele kant. Het rationele deel is het WAT: het inplannen van de te ontvangen giften en donaties en daarmee de doelbestedingen voor uw organisatie. Kortom het geld besteden aan het doel waar uw organisatie voor in het leven is geroepen. Bij het emotionele deel gaat het om het HOE, de creativiteit van de inzet van verschillende wervingskanalen, uw communicatie en de boodschap om zoveel mogelijk donaties te werven waarbij de geïnvesteerde euro het meeste oplevert.