U bent hier

9. Zo kunt u lekker vissen in de donateursvijver

Laatst gewijzigd: november 2021

Conversie-optimalisatie, dat willen we natuurlijk allemaal. Zeker als organisatie die het geld van donateurs inzet om meer donaties te realiseren. In de charitatieve sector zijn er een aantal vuistregels. Zo moet het geld dat u investeert binnen een bepaalde periode terugverdiend zijn en daarna meer gaan opleveren. U wilt het gedrag van uw potentiële donateurs zodanig beïnvloeden dat ze niet langer twijfelen.

fan-base

opleveren

Bij het werven van losse giften binnen de ‘fan-base’ van uw organisatie – mensen die al op de een of andere manier in contact zijn geweest met uw organisatie – geldt als regel dat elke euro die u investeert minimaal € 4 moet opleveren.

Gemiddeld drie jaar

vuistregel

Voor het werven van structurele donateurs (die via een automatische incasso steunen) gelden andere vuistregels. Voor het werven van structurele donateurs onder uw groep van bestaande donateurs moet u ervoor zorgen dat u de geïnvesteerde euro binnen een jaar terugverdient middels donaties. Daarnaast geldt dat een structurele donateur uw organisatie gemiddeld drie jaar op deze wijze blijft steunen. De geïnvesteerde euro levert dan dus € 3 op.

Om te groeien en daarmee meer impact te behalen, is het belangrijk om ook buiten uw bestaande fan-base giften en donaties te gaan werven. Veel organisaties vragen direct om structurele steun. Kijk maar eens naar de kanalen deur-aan-deur- en straatwerving, of via televisieshows. Daar wordt direct gevraagd om een organisatie structureel te steunen...
Conversie stimuleren bestaat volgens Amerikaanse wetenschapper B.J. Fogg uit drie elementen: trigger, motivatie en gemak. Deze onderdelen komen nu afzonderlijk aan bod. 9.2.1 Trigger Uw organisatie heeft de trigger in de vorm van de call-to-action. Dit is de reden waarom iemand uw organisatie wil steunen. Het geeft de impact aan die uw organisatie...