U bent hier

7. Van samenwerking tot succesverhaal

Laatst gewijzigd: november 2021

Donaties komen in alle vormen en maten. Van een eenmalige gift tot een laatste gift via een nalatenschap of een fonds op naam. Ook bij donateurs kunt u verschillende groepen onderscheiden, zoals particulieren, vermogensfondsen en organisaties. Door zelf de samenwerking op te zoeken, kunt u extra centen binnenhalen. Maar ga niet zomaar met iedereen in zee!

Uw non-profitorganisatie werkt samen met diverse organisaties. Bij deze partijen investeert u om enerzijds uw doel of anderzijds uw funding te realiseren.

Er zijn vijf soorten organisaties waarmee u kunt samenwerken. Veel van deze organisaties bieden speciaal voor goede doelen aangepaste tarieven of hoge kortingen. Heel fijn, zeker omdat non-profitorganisaties geen BTW kunnen verrekenen via de Belastingdienst. De BTW die uw organisatie wél betaalt, is weggegooid geld. 7.1.1 Leveranciers De eerste...
Zakelijke samenwerkingen komen in allerlei vormen voor. Hoe pakt u zo’n samenwerking aan, en waar moet u op letten als u wilt dat uw organisatie ervan profiteert? Elke samenwerking vergt een investering in capaciteit en expertise. En in een ideale wereld zijn ze onbeperkt aanwezig. De werkelijkheid is echter weerbarstiger. 7.2.1 Vragen stellen Hoe...
Stel een plan op voor elke samenwerking en benoem de volgende aspecten: uw organisatiedoelstellingen; de samenwerkingsstrategie; reikwijdte en exclusiviteit; juridische vorm; financiële en personele afspraken; intellectueel eigendom en klanteigendom; de plaats waar u activiteiten organiseert; gezagsverhoudingen; communicatiestructuur; doel, plan...
Bij een samenwerking is het ook van belang dat de cultuur en identiteit van beide organisaties elkaar versterken (voor meer informatie over de identiteit, kunt u een kijkje nemen op rendement.nl/bestuurdossier). Let wel goed op! De aanname dat de cultuur wel zal passen, is een grote valkuil. Blijf vragen. Zorg dat er geen ruimte is voor aannames,...