U bent hier

13. Nieuwe regels voor ­telemarketing

Laatst gewijzigd: november 2021

U kent het waarschijnlijk wel, telefoontjes van bedrijven die u iets willen verkopen, zoals energie, verzekeringen en abonnementen. De non-profitsector gebruikt de telefoon vooral voor de fondsenwerving. Veel particulieren ergeren zich aan deze telefoontjes. Demissionair ex-staatssecretaris Mona Keijzer heeft daar een stokje voor gestoken met nieuwe wetgeving. Wat betekent dat voor uw organisatie?

opt-out­systeem

opt-insysteem

Tot 1 juli van dit jaar maakten organisaties voor de telemarketing gebruik van het zogenoemde opt-outsysteem. Er was daarbij geen toestemming nodig om te bellen. Afmelden kon via het Bel-me-niet Register. Sinds 1 juli is de Telecommunicatiewet gewijzigd en geldt het opt-insysteem. Organisaties mogen dan alleen nog maar bellen als ze toestemming hebben. Voor goede doelen geldt geen uitzondering voor dit opt-insysteem.

Een groot verschil tussen het opt-outsysteem en het opt-insysteem is dat organisaties sinds 1 juli 2021 moeten bewijzen dat zij iemand mogen bellen. De bewijslast ligt dus bij uw organisatie.

In de nieuwe wet zijn twee situaties omschreven wanneer uw organisatie telefonisch contact mag opnemen: als er toestemming is gegeven om gebeld te mogen worden en deze toestemming is vastgelegd; als er sprake is van een klantrelatie. Let dus op als uw organisatie gaat bellen! De bewijslast ligt nu bij de organisatie, niet bij de particulier. Dit...
De nieuwe wetgeving is van toepassing op nieuwe donateurs, geworven na 1 juli 2021. De wet werkt niet met terugwerkende kracht. Bellen Bij het werven van nieuwe donateurs moet u wel duidelijk vermelden dat u door het afgeven van het telefoonnummer de donateur kunt bellen voor fondsenwervende doeleinden. Ook hier moet u een duidelijke en expliciete...