5.1 Manieren om te betalen
contante betaling
Uw onderneming bepaalt uiteraard zelf de afspraken met uw afnemer over de betaling van de factuur. Er zijn veel varianten voor de betaling mogelijk. U kunt bijvoorbeeld afspraken maken over:
- betaling vooraf (van het gehele bedrag);
- contante betaling op het moment van levering;
- gedeeltelijke betaling vooraf, gedeeltelijk (contant) bij levering of gedeeltelijk achteraf (op rekening);
- deel van de betaling bij levering, ander deel op rekening; betaling binnen een afgesproken termijn na levering of na factuurdatum;
- betalingstermijn van dertig of zestig dagen (de wettelijke termijn voor business-to-business (B2B));
- het verlenen van een korting als de klant eerder betaalt dan afgesproken (zie ook paragraaf 5.1.2);
- gespreide betaling, ook wel bekend onder de naam ‘leverancierskrediet’.
5.1.1 Directe betaling
overeenkomst na de betaling
In de detailhandel op internet en in de reisbranche is het gebruikelijk om klanten direct te laten betalen. Dankzij online betaaldiensten zoals iDEAL en PayPal komt de overeenkomst tot stand na de betaling. Een groot voordeel van deze methode is dat uw onderneming amper risico loopt en u geen kredietinformatie hoeft in te winnen.
Het enige waarmee uw onderneming rekening moet houden is de extra consumentenbescherming die geldt bij aankopen op afstand (zie hoofdstuk 4).
Kosten
goed informeren
Voor het gebruikmaken van iDeal en PayPal betaalt uw onderneming wel transactiekosten. Daarnaast zijn er mogelijk nog aansluitkosten aan verbonden en moet u kosten maken om de betaaldienst te implementeren in uw website. Laat u daarom goed informeren voordat u een keuze maakt uit de verschillende betaalopties.
5.1.2 Levering onder rembours
Contante betaling op het moment van levering – een levering onder rembours – is door de online betaaldiensten minder gebruikelijk geworden, maar komt nog steeds voor. Grote pakketdiensten bieden mobiele pinbetalingen aan als onderdeel van hun dienstverlening. Hiermee dekt u het risico af van het in bezit hebben van contant geld.
5.1.3 Betalingskorting
snelle betaler
voordeel
Een veelgebruikt instrument om afnemers aan te sporen snel te betalen, is een korting op het totale factuurbedrag. Bij een betalingskorting mag een afnemer een bepaald percentage van het factuurbedrag exclusief BTW aftrekken bij betaling binnen een bepaald aantal dagen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen als een debiteur een rekening binnen veertien dagen betaalt, terwijl u in uw betalingsvoorwaarden een termijn van dertig dagen hanteert. De snelle betaler wordt zo beloond. Omgekeerd levert een snelle betaling uw onderneming een liquiditeitsvoordeel op.
Korting geven is niet altijd voordelig
Stel dat een groothandel in bouwartikelen voor € 3.500 aan grondstoffen levert. Hij biedt de keuze tussen 3% factuurkorting bij betalen binnen veertien dagen, of betalen binnen zestig dagen zonder korting. Welke van deze twee opties is gunstiger?
Optie 1: Betalen binnen veertien dagen met 3% korting
Bij de betaaltermijn van veertien dagen krijgt de klant 3% korting. Als de klant hiervan gebruikmaakt, moet hij dus binnen veertien dagen € 3.395 overmaken, een voordeel van € 105.
Optie 2: Betalen binnen zestig dagen
De termijn van 46 dagen extra kost de leverancier € 105 (€ 3.500 – € 3.395). Uitgedrukt in een percentage is dat 3,09% (€ 105/€ 3.395). Doorgerekend op jaarbasis is dit een rentepercentage van (€ 105/€ 3.395) x (365/46) = 24,54%.
Goedkoper
overbruggen
Dit rentepercentage is hoger dan de rente op vreemd vermogen. De leverancier is dus goedkoper uit door alleen een betaaltermijn van zestig dagen aan te bieden en de termijn tussen levering en betaling te overbruggen met vreemd vermogen (als externe financiering mogelijk is).