U bent hier

1. Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2019

Veel mensen stellen ‘MVO’ gelijk aan ‘rekening houden met het milieu’. Ondernemen met oog voor het milieu is zeker onderdeel van MVO, maar dekt de lading niet. Wat moet u zich dan wél voorstellen bij MVO? En wat is de meerwaarde van MVO voor uw onderneming? Dit hoofdstuk geeft u het antwoord op die prangende vragen.

bedrijfsleven

MVO is een woord dat als een rode draad door het bedrijfsleven loopt. Iedere onderneming heeft ervan gehoord. Maar niet elke onderneming maakt er werk van.

MVO staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Kiezen voor deze manier van ondernemen betekent dat ondernemingen verantwoordelijkheid (willen) dragen voor maatschappelijke problemen zoals luchtvervuiling, klimaatverandering, arbeidsomstandigheden of vergrijzing. MVO begint bij de huidige problemen niet groter te maken dan ze al zijn...
Waarom zou uw onderneming werk maken van MVO? Daar zijn een aantal redenen voor te noemen. 1.2.1 Financiering Het is gemakkelijker en soms goedkoper om een financiering te krijgen voor projecten die een positieve bijdrage leveren aan mens en milieu. Bij kredietaanvragen letten banken en investeerders steeds meer op duurzame factoren. Voor...
Als een onderneming MVO-ambities serieus neemt, moet de winst daaruit hard aantoonbaar zijn en zal duurzaamheid ook verankerd moeten zijn in de strategie en de dagelijkse gang van zaken. Dat loopt dus uiteen van het in de vorige paragraaf genoemde inkoopproces tot aan duurzaam bouwen en voor een stimulerende werkomgeving zorgen. Nederland...
Er bestaan veel misvattingen die ondernemingen kunnen weerhouden van MVO. In deze paragraaf komt u erachter of de hardnekkigste mythes over MVO kloppen of niet. ‘MVO dat bent u, of dat bent u niet’ MVO is geen kwestie van wel of niet, van alles of niks, van goed of fout. Integendeel: MVO is nooit af, het is eerder een proces dan een eindresultaat...