U bent hier

1. Het doel van strategisch opleiden

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2014

De meeste HR-professionals zijn ervan overtuigd: werknemers opleiden is zinvol voor de organisatie. Maar als u opleidingen aanbiedt om problemen op te lossen die zich nú voordoen, is het maar de vraag of uw organisatie daar ook echt de vruchten van plukt. Wilt u dat het opleiden van werknemers direct en aantoonbaar bijdraagt aan het succes van uw organisatie, dan kunt u beter werk maken van strategisch opleiden.

markt

bron

Uw organisatie verandert voortdurend. Ze moet immers aansluiten bij ontwikkelingen op de markt en blijven vernieuwen om de concurrentiekracht op peil te houden. Een belangrijke manier om dit te doen, is investeren in de ontwikkeling van werknemers. Zij vormen de voornaamste bron van kennis, vaardigheden en competenties die nodig zijn om ontwikkeling van de organisatie te realiseren.

impuls

Werknemers kunnen zich op veel verschillende manieren ontwikkelen. Ze kunnen bijvoorbeeld op de werkvloer leren van elkaar en ze kunnen nieuwe vaardigheden of kennis aanleren door nieuwe klussen op te pakken. Maar wilt u snel een impuls geven aan de kennis en competenties van werknemers, dan is opleiden nog altijd een geijkt middel.

Waarom zou u investeren in opleidingen? Er zijn zoveel andere manieren waarop werknemers hun kennis kunnen bijspijkeren en hun vaardigheden kunnen aanscherpen! Opleiden is zeker niet het antwoord op iedere ontwikkelingsvraag. Toch kunnen opleidingen grote toegevoegde waarde hebben, als u ze gericht inzet. Het is nuttig om dan onderscheid te maken...
U biedt werknemers opleidingen aan, omdat die een toegevoegde waarde hebben voor werknemer én organisatie. Dat is tenminste de bedoeling. Maar hoe weet u zeker dat die belofte uitkomt? Daar kan strategisch opleiden een belangrijke rol bij spelen. Definitie van strategisch opleiden Strategisch opleiden betekent niets anders dan dat u werknemers zo...
Als u een opleidingsbeleid wilt voeren dat direct bijdraagt aan de organisatiedoelstellingen, moet u natuurlijk ook zorgen voor een organisatiebrede opleidingsstrategie. Voor een organisatie met tien werknemers die allemaal ongeveer hetzelfde werk doen, is dat vrij eenvoudig. Maar bent u verantwoordelijk voor de opleiding en ontwikkeling van...
Een succesvol strategisch opleidingsbeleid is afhankelijk van hoe goed u de toekomstige ontwikkelingen en toekomstige behoeften van uw organisatie kunt voorspellen. U bent niet helderziend, maar als u diverse interne en externe ontwikkelingen bijhoudt, kunt u vaak een (redelijk) betrouwbaar overzicht creëren van toekomstige organisatiebehoeften. U...