2. Taken en rollen van de vertrouwenspersoon
Een werkgever is op basis van de Arbowet verplicht om medewerkers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Onderdeel van het beleid is het aanstellen van één of meerdere vertrouwenspersonen. De vertrouwenspersoon kan werknemers die te maken hebben met ongewenst gedrag verder helpen. Maar hoe doet hij dat?
ruimte
Als er in uw organisatie een vertrouwenspersoon ongewenst gedrag is aangesteld, is het belangrijk dat hij goed weet in welke situaties hij wel en niet mag handelen. Het is niet altijd handig om proactief een oplossing aan te dragen: het is juist belangrijk dat hij de melder de ruimte geeft om zijn verhaal te doen en hem een luisterend oor biedt. De oplossingen komen pas daarna.
Hoofdtaken vertrouwenspersoon ongewenst gedrag
oplossingen
Hoe u ook aan de functie van vertrouwenspersoon invulling geeft, hij heeft altijd een aantal hoofdtaken. Dat zijn:
- opvang en begeleiding van melders;
- samen met de melder zoeken naar oplossingen (informeel en formeel);
- signaleren van ongewenst gedrag in de organisatie en daar gevraagd en ongevraagd over adviseren;
- voorlichting geven in de organisatie over het werkgebied van de vertrouwenspersoon.