U bent hier

8. Indienen van een klacht

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: november 2019

Soms heeft ongewenst gedrag zulke ernstige vormen aangenomen dat de situatie niet meer op te lossen is met een gesprek, via bemiddeling of een mediator. Een werknemer kan dan besluiten om een (formele) klacht in te dienen. De meeste organisaties hebben een eigen klachtenregeling voor ongewenste omgangsvormen. Dat kan onderdeel zijn van het beleid tegen psychosociale arbeidsbelasting.

Arbowet

Heeft uw organisatie een klachtenbeleid? In de Arbowet staat dat uw werkgever het beleid – en dus ook de klachtenregeling – steeds moet actualiseren, volgens de in hoofdstuk 5 besproken stand van de wetenschap. Dat doet hij eventueel met behulp van professionals. Uw werkgever moet regelmatig evalueren of het gehele beleid inderdaad nog actueel is.

In veel organisaties is discriminatie geen onderdeel van de klachtenregeling, terwijl discriminatie al sinds 2009 een factor voor psychosociale arbeidsbelasting is. Dit komt dan aan het licht bij de opvraag van de regeling bij de behandeling van een klacht.

De klachtenregeling beschrijft allereerst wat de organisatie verstaat onder ongewenste omgangsvormen. Daarnaast bevat de regeling regels over de klachtenprocedure, de taak en bevoegdheden van de klachtencommissie, de rechten en plichten van degenen die worden gehoord (het gaat hier zowel om de melder of klager als degene die wordt beschuldigd van...
Niet elke organisatie beschikt over een (eigen) klachtencommissie. Soms zijn organisaties bijvoorbeeld simpelweg te klein om een klachtencommissie in te stellen; redelijkerwijs kunnen werknemers dit niet verwachten van hun werkgever. Ook kan het zo zijn dat uw werkgever er geen tijd in wil investeren. Het is in dat laatste geval aan u als...
Aan de hand van de bevindingen van de klachtencommissie neemt uw werkgever een beslissing. Is de betrokken werknemer het daar niet mee eens, dan kan hij zich in voorkomende gevallen tot de rechter wenden. Voordat hij dat doet, is het verstandig om een jurist of advocaat met kennis van zaken op het terrein van ongewenste omgangsvormen te raadplegen.