U bent hier

4. Thuis aan het werk

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: maart 2022

Het is misschien wel de bekendste en makkelijkste manier om werk- en privézaken in evenwicht te brengen: thuiswerken. Werknemers kunnen – tot op bepaalde hoogte – hun werkdag vrij indelen, hebben geen reistijd en hoeven het werk niet te onderbreken voor collega’s die aan het bureau staan met vragen. Thuiswerken heeft veel voordelen, maar waak ook voor de valkuilen!

flexibiliteit

Zowel uw organisatie als de werknemers kunnen profiteren van thuiswerken. Uw organisatie kan werkplekken flexibel indelen en heeft daardoor minder kantoorruimte nodig. Werknemers krijgen meer flexibiliteit. Ze kunnen bijvoorbeeld de kinderen tussendoor van school halen. Ook kunnen ze ongestoord werken en hebben ze geen reistijd. In principe kunnen werknemers alle werkzaamheden thuis uitvoeren die tijd- of plaatsonafhankelijk zijn.

Thuiswerken in de coronacrisis

aanpassen

Door de coronacrisis heeft het thuiswerken een vlucht genomen. Werkgevers waren genoodzaakt om in korte tijd systemen aan te passen en thuiswerkproof te laten maken. Werknemers moesten zich aanpassen om ook vanuit huis hun werkzaamheden goed uit te voeren. Twee jaar later werken een hoop werknemers nog deels of volledig vanuit hun thuiswerkkantoor. In dit hoofdstuk leest u alles over de voor- en nadelen van thuiswerken.

Bij structureel thuiswerken ziet de leiding­gevende niet direct wat de werknemer doet en de werknemer kan niet steeds feedback vragen. Er moet dan ook een basis van vertrouwen zijn tussen de twee. Organisaties die sterk op processen en controle zijn gericht, zijn daardoor minder geschikt voor de thuiswerkconstructie. Organisaties die meer zijn...
Het is van belang dat voor iedereen duidelijk is wie wel of niet voor thuiswerken in aanmerking komt. Uw werkgever kan bijvoorbeeld bepalen dat uitzendkrachten hun werk altijd op kantoor moeten doen en dat alleen vaste krachten thuis mogen werken. Hij kan ook aangeven welke groepen werknemers door de aard van hun werkzaamheden niet in aanmerking...
Bij het invoeren van een thuiswerkregeling verandert er van alles voor werknemers die thuis gaan werken én voor leidinggevenden. Zij hebben minder zicht op werkzaamheden en moeten vooral sturen op output. Ze moeten de controle loslaten en erop vertrouwen dat werknemers hun werk doen. Het is belangrijk om hier goede afspraken over te maken. Zulke...
Op grond van de Arbowet is uw werkgever verplicht om te zorgen voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden. De werkplek moet gezond en veilig zijn, waar deze zich ook bevindt. Het is dus zaak dat u als arboprofessional controleert of uw werkgever goede voorzieningen en voorlichting over een goede (thuis)werkplek aanbiedt. Als een werknemer al...
Bij thuiswerken is het belangrijk om aandacht te besteden aan de veiligheidsaspecten voor uw organisatie. Allereerst moet u zich afvragen op welk apparaat de werknemer werkt. Bedrijfsapparatuur Gebruikt uw werknemer een bedrijfslaptop, dan is het voor uw organisatie zaak om ervoor te zorgen dat de bedrijfsgegevens niet op straat komen te liggen...
Uw organisatie moet dus zorgen dat werknemers er op een arbovriendelijke manier bij zitten als zij vanuit huis werken. Maar in hoeverre hebben werknemers recht op vergoedingen bij het thuiswerken? Inrichting thuiswerkplek De werkgever moet zorgdragen voor goede arbeidsomstandigheden. Dat is vastgelegd in de Arbowet. Dit geldt zowel voor...
Bij thuiswerken speelt de onvermijdelijke vraag: wie is aansprakelijk als er iets gebeurt met de werknemer of als hij gezondheidsschade oploopt door het thuiswerk? Stelt uw organisatie de eis dat de werknemer af en toe thuiswerkt, dan is het antwoord: uw organisatie. Deze aansprakelijkheid vloeit voort uit de zorgplicht van de werkgever. Deze...