U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Gesprekstechnieken10. Bijzondere situaties

10. Bijzondere situaties

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: december 2024

Tot slot het lastigste, maar tegelijkertijd misschien ook wel juist het eenvoudigste hoofdstuk. Er zijn namelijk ontelbaar veel uitzonderingen en bijzondere gesprekssituaties. Maar: zolang u in welk gesprek dan ook de basiscommunicatievaardigheden hanteert, structuur aanbrengt, zorgt voor aandacht, een goede relatie en de emoties uit het gesprek kunt halen, gaat het u altijd lukken om een positief effect te bereiken met een gesprek.

overvallen

Het is al eerder aan bod gekomen in dit themadossier: in gesprekken moet u open, eerlijk en nieuwsgierig zijn (afgekort: een ‘oen’, zie ook pagina 64). Dit is ook het belangrijkste advies voor alle bijzondere gesprekssituaties waarin u belandt, of communicatiesituaties die u overvallen.

Gelukt

Lukt het u om open en eerlijk de bijzondere situatie waarin u zich bevindt te benoemen, en lukt het u daarna óók nog om nieuwsgierig te zijn naar het ontstaan van deze situatie en welke mogelijke stappen hieruit kunnen volgen? Dan kunt u ook dit gesprek effectief voeren. Zeker als u ‘oma’ daarbij thuis heeft kunnen laten. Dat klinkt natuurlijk gek, maar u krijgt het in de volgende paragraaf uitgelegd.

‘Oma’ staat voor uw overtuigingen, meningen en aannames. Zeker in bijzondere situaties is de kans zeer groot dat uw intuïtie het overneemt en u dus direct en instinctief reageert op wat er gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan een niet-alledaagse situatie op de werkvloer waar u als leidinggevende dus ook geen routinematige reactie op kunt geven. Het is...
Hoewel ze inmiddels aardig ingeburgerd zijn, bieden moderne communicatiemiddelen voor effectieve communicatie nog altijd bijzondere uitdagingen. Zo worden in veel organisaties vergaderingen inmiddels hybride of zelfs volledig online gedaan, en zijn er groepsapps waarin ook van alles gedeeld wordt. Hoewel moderne communicatiemiddelen het vele malen...
Waar u bij online vergaderingen in de meeste gevallen in ieder geval nog een gezicht kunt zien, is dit bij communicatie in appgroepen helemaal verdwenen. Alle non-verbale reacties vinden volledig buiten uw gezichtsveld plaats. Natuurlijk is met opmaak in bijvoorbeeld WhatsApp nog wat emotie en extra informatie mee te geven, bijvoorbeeld door...