10. Bijzondere situaties
Tot slot het lastigste, maar tegelijkertijd misschien ook wel juist het eenvoudigste hoofdstuk. Er zijn namelijk ontelbaar veel uitzonderingen en bijzondere gesprekssituaties. Maar: zolang u in welk gesprek dan ook de basiscommunicatievaardigheden hanteert, structuur aanbrengt, zorgt voor aandacht, een goede relatie en de emoties uit het gesprek kunt halen, gaat het u altijd lukken om een positief effect te bereiken met een gesprek.
overvallen
Het is al eerder aan bod gekomen in dit themadossier: in gesprekken moet u open, eerlijk en nieuwsgierig zijn (afgekort: een ‘oen’, zie ook pagina 64). Dit is ook het belangrijkste advies voor alle bijzondere gesprekssituaties waarin u belandt, of communicatiesituaties die u overvallen.
Gelukt
Lukt het u om open en eerlijk de bijzondere situatie waarin u zich bevindt te benoemen, en lukt het u daarna óók nog om nieuwsgierig te zijn naar het ontstaan van deze situatie en welke mogelijke stappen hieruit kunnen volgen? Dan kunt u ook dit gesprek effectief voeren. Zeker als u ‘oma’ daarbij thuis heeft kunnen laten. Dat klinkt natuurlijk gek, maar u krijgt het in de volgende paragraaf uitgelegd.