U bent hier

Verzorgd taalgebruik

Deze rubriek is eerder verschenen als Themadossier Office Rendement
Publicatiedatum: januari 2018

Maak uw punt, maar dan wel verzorgd

Telefoonnotities, e-mails, offertes, briefings, updates op sociale media: als medewerker in het digitale kantoor schrijft u heel wat af. Het is daarom heel belangrijk dat u de kunst verstaat zichzelf schriftelijk goed uit te drukken. Want één ding mag u nooit vergeten: uw teksten hebben een doel. Ze moeten anderen bereiken, informeren en aanspreken. Ze moeten overtuigen, soms misschien zelfs ontroeren. Dat kan allemaal alleen als u al schrijvend precies weet wat u doet en welk effect u daarmee nastreeft.
Deze rubriek zet overzichtelijk op een rij wat er bij correct en aansprekend schrijven komt kijken. Van spelling, zinsbouw en leestekens tot antwoord op veel voorkomende twijfelgevallen. Van het overbrengen van de boodschap tot tekststructuren die hier effectief aan bijdragen. Ook de praktische vereisten en spelregels die diverse publicatievormen met zich mee brengen, passeren de revue.
Zo weet u zeker dat uw tekst niet alleen correct is, maar ook zijn doel bereikt. Ongeacht de vraag of u voor ‘oude’ of voor nieuwe media schrijft. En niet alleen als u goed nieuws mag brengen, maar zelfs als wat u te vertellen heeft minder vrolijk of zelfs ronduit slecht nieuws is.