3.4 Sociale media scannen
Sociale media zijn leuk voor privé; u deelt een vakantiefoto en liket een grappig filmpje van een vriend. Maar diezelfde sociale platformen vormen een schat aan informatie voor uw offertetraject: denk daarbij aan de volgende platformen:
- Facebook;
- YouTube;
- LinkedIn;
- Instagram;
- Twitter.
productpresentaties
YouTube lijkt in dit rijtje een vreemde eend in de bijt, maar biedt juist een schat aan informatie. Zo zijn er veel productpresentaties op te vinden en worden klantvragen regelmatig beantwoord.
Iedere branche of zelfs niche heeft wel een platform waar gebruikers samenkomen. Zo is er het sociale medium Vivino om wijn te waarderen. Dat is handig als u veel wijn als relatiegeschenk gaat bestellen. Kijk dus verder dan de traditionele sociale media.
Eigen uitingen
Leveranciers zijn zelf ook actief op sociale media. Zij zullen daar hun aanbiedingen delen en acties organiseren. Maar het is ook de plek om hun successen te delen. Een cateraar die een prachtige maaltijd heeft gemaakt, deelt een foto daarvan op Instagram.
Een standbouwer die een stand op een beurs heeft opgebouwd, maakt een timelapsvideo van de opbouw en verspreidt die via YouTube en Twitter.
B2B-platform
Ook LinkedIn is een veelgebruikt platform om ervaringen te delen, omdat de bezoekers het als een B2B-platform gebruiken. De artikelen die daarop worden gedeeld, zijn dus voor u bedoeld.
Dit soort berichten zijn natuurlijk wel sterk gekleurd en geven geen objectief beeld van de leverancier. Hij plaatst die berichten namelijk zelf en zal echt geen bericht plaatsen over een totaal mislukt project.
Andere gebruikers
apenstaartje
Minstens net zo interessant – of misschien nog wel waardevoller – zijn de uitingen van anderen over de organisatie. Stel dat de leverancier op zijn eigen account een foto van een mooie beursstand plaatst met de opmerking: ‘weer een klant blij gemaakt’, dan krijgt u een positief beeld bij die leverancier. Maar de klant van die beursstand kan een grote fout aan de andere kant fotograferen en de opmerking erbij plaatsen: ‘@beursstandbouwer dit is niet wat wij bedoelden met een mooie stand!’ Door het apenstaartje voor de naam te plaatsen, verwijst de poster van het bericht naar de leverancier, zodat u dat bericht ook te zien krijgt als u op zijn naam zoekt.
Zoek de leverancier niet alleen op zijn exacte naam, maar ook via de naam van zijn account op het platform. Zo kan een organisatie Jansen BV heten, maar op Facebook de naam ‘JansenBeursstands’ gebruiken.