U bent hier

3. Het rouwproces en de stappen bij de werknemer

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juli 2023

Rouw en verlies, daar krijgt iedereen mee te maken. Het verlies van een dierbare heeft enorme impact op een werknemer. Of het nu gaat om een plotseling overlijden of een overlijden na een (lang of kort) ziekbed: er is sprake van een zeer ingrijpende gebeurtenis.

Een dierbare die plotseling sterft, kan een heel overweldigend gebeuren zijn. Het leven van de werknemer staat plotsklaps op zijn kop. De werknemer moet veel regelen, zowel werkgerelateerd als privé, en daarnaast is er ook verdriet.

Na een verlies ontstaat er rouw. Het gaat niet alleen om het verlies van de overledene, maar ook om alles wat daarbij komt kijken. Zo zijn er praktische zaken te regelen die vaak helemaal nieuw zijn en waar de werknemer dus amper ervaring mee heeft. Dat kan onder andere gaan om: het overnemen van taken van de overleden partner; de zorg voor de...
In uw organisatie kunnen diverse groepen steun verlenen aan een werknemer in rouw. In eerste instantie natuurlijk de directe collega’s en de leidinggevende, maar ook u als arboprofessional of een HR-medewerker kunnen helpen. U kunt de volgende vragen stellen: Waar loopt de werknemer tegenaan? Een werknemer weet niet altijd wat hem bij rouw en...
Omdat elke werknemer anders omgaat met rouw, is het belangrijk om met een rouwende werknemer in gesprek te gaan. Alleen zo komt u erachter waaraan hij behoefte heeft en waarmee uw werkgever hem kan bijstaan. Hieronder vindt u aantal manieren om de werknemer te helpen. 3.3.1 Werkzaamheden Welke aanpassingen in de werkzaamheden zouden de werknemer...
Praten over alledaagse dingen is makkelijk, zoals over een vakantie, het weer, of het gezin. Pijnlijke onderwerpen gaan werknemers het liefst uit de weg, dat bespreken ze liever niet op de werkvloer. Dat kan het lastig maken voor collega’s en de rouwende werknemer om in gesprek te gaan. 3.4.1 Bespreekbaar maken Hoe kunnen de andere werknemers dan...
Actief luisteren met aandacht is niet eenvoudig, al denken mensen dat vaak wel. Al snel geeft de gesprekspartner goedbedoelde adviezen, biedt hij oplossingen en vertelt hij over zijn eigen ervaringen, of de ervaringen van familie of vrienden die hetzelfde hebben meegemaakt. Er wordt snel ingevuld wat de werknemer bedoelt en er wordt precies...
De werknemer gaat na een verlies weer aan het werk. Voor de een is het afleiding, voor de ander is het een hele opgave om terug te keren naar de werkvloer. Blijf in verbinding en in gesprek met de werknemer, vraag waar de behoefte ligt en wat de werknemer nodig heeft, van u en van andere collega’s. Begin eens met een kop koffie, dan is de eerste...