U bent hier

4. Het plan van aanpak

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: november 2020

In het vorige hoofdstuk heeft u gelezen op welke manier u uw organisatie kunt analyseren en welke gevolgen dat heeft voor de veranderstrategie. Dit hoofdstuk werkt dat verder uit. U leest op welke manier u een zo concreet mogelijk beeld neerzet van het resultaat dat u wilt bereiken met de verandering, én wat dat betekent voor het plan van aanpak.

In Kotters model is een strategische verandering planbaar en beheersbaar. Door het goed invullen van acht stappen zou uw veranderproces succesvol moeten verlopen. Of het écht zo makkelijk gaat, is natuurlijk de vraag. Het model helpt in ieder geval goed bij het onderscheiden van de verschillende fases en onderwerpen die nodig zijn in een veranderproces.

De acht stappen van Amerikaans bedrijfskundige Kotter zien er als volgt uit (zie ook de volgende pagina voor een schematisch overzicht): 4.1.1 Creëer een gevoel van urgentie Als u medewerkers in beweging wilt krijgen, moeten ze het gevoel hebben dat er geen andere mogelijkheid is dan veranderen en dat het ook nog eens nú moet gebeuren. Dat gevoel...
Change is a journey, not a blueprint is een oude uitspraak. En dat is niet zo raar. Als u alles wat tot nu toe in dit themadossier aan bod is gekomen bij elkaar pakt, is het logisch dat er niet zomaar naar een vaststaande uitkomst veranderd kan worden. Daarvoor is de werkelijkheid veel te grillig. Onophoudelijk in beweging De...