U bent hier

1. Wat is een offerte?

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2018

U ziet regelmatig offertes langskomen: vandaag misschien een voorstel van een reclamebureau en morgen van een softwareleverancier. Al die offertes moet u beoordelen, maar weet u het verschil met een prijsaanvraag? Een offerte is een schriftelijk en op maat gemaakt voorstel tot levering van producten of diensten tegen een wederdienst, vaak een geldbedrag.

Een offerte is een uitgeschreven verkoopvoorstel. Toch krijgen meer documenten de naam ‘offerte’ toebedeeld, vaak onterecht. In dit hoofdstuk leest u wat offertes zijn en in welk vormen u die kunt tegenkomen. Offertes en prijsvoorstellen lijken veel op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Een prijsvoorstel is het meest voorkomende resultaat van een contact tussen leverancier en een klant. De klant vraagt wat iets kost en de leverancier vertelt dat; eventueel bevestigt hij dat nog met een e-mail. Dat is geen offerte, ook al is de kans groot dat de verkoper het wel zo noemt. Een offerte is namelijk uitgebreider, meer toegespitst op de bestaande situatie en gebaseerd op de relatie tussen de klant en leverancier.

In tegenstelling tot een prijsvoorstel ziet u in een offerte ook verkoopbevorderende zinnen en hierin zal de leverancier verwijzen naar eerdere succesvolle leveringen. Is er in het verleden juist iets misgegaan, dan kan hij in de offerte bijvoorbeeld een korting opnemen. Op die manier wordt de offerte meer dan een feitelijke prijsweergave: het...
Offertes worden in verschillende categorieën opgedeeld. Iedere situatie vraagt immers om een andere offerte. U kunt de volgende soorten offertes verwachten: gevraagde offerte; ongevraagde offerte; productofferte; dienstenofferte; betaalde offerte; klantgerichte offerte. 1.2.1 Gevraagde offerte Offertes krijgt u over het algemeen op uw eigen...
Om een offerte te kunnen opvragen, moet u natuurlijk wel weten wat uw behoefte is. In bepaalde gevallen is dat heel tastbaar: u heeft bijvoorbeeld honderd reclameposters nodig. In andere gevallen is het juist lastig om uw vinger op de behoefte te leggen. Denk maar aan de offertevraag bij een reputatiemanagementbureau. In dat geval heeft u wellicht...
Om offertes te ontvangen, moet u natuurlijk wel partijen uitnodigen om offertes in te dienen. Zoals gezegd, kunnen zij dat ook zelf doen. Er zijn daarbij verschillende situaties mogelijk. De verkoper dient op eigen initiatief de offerte in. Een cateraar heeft bijvoorbeeld vernomen dat u een groot feest geeft en hij biedt zijn diensten daarvoor aan...
Bij het uitbrengen van een offerte zal de leverancier er rekening mee houden of hij de offerte uitbrengt voor een organisatie, de overheid of een particulier. Als organisatie of overheidsinstantie verwacht u een offerte waarin alle prijzen exclusief BTW zijn genoemd. Vraagt u als particulier om een offerte, dan wilt u juist weten wat de prijzen...