U bent hier

6. Keuze voor de aanbieder maken

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: september 2018

De knoop is doorgehakt: u heeft een keuze voor een leverancier gemaakt. Uw project gaat nu van start, maar dat betekent niet dat uw werk erop zit. Want u moet uw keuze ook intern en extern communiceren. Collega’s willen weten wat hun te wachten staat en de afvallers hebben ook het recht om te weten waarom de keuze niet op hen is gevallen. Het is best spannend om die keuze definitief te maken, zorg er daarom voor dat u alle zaken eromheen goed heeft geregeld.

keuzemoment

speciale ­administratie

Niet alleen leveranciers, ook leidinggevenden, collega’s en onderaannemers kijken uit naar het keuzemoment. Niet gek dat zij u in de aanloop naar het keuzemoment zullen bestoken met vragen. Ze zijn nieuwsgierig en willen graag meepraten over de beslissing. Het moment dat u de keuze daadwerkelijk moet maken, daar zit iedereen natuurlijk op te wachten. Zorg er dus voor dat u uw keuze kunt verdedigen tegenover leidinggevenden, collega’s en externen. Een van de maatregelen die u daarvoor moet nemen, is het opbouwen en bijhouden van een speciale administratie die u het hele offertetraject bijhoudt.

Voorkom te allen tijde dat u al in een te vroeg stadium een overeenkomst toezegt. U sluit u daardoor af voor betere aanbiedingen, maar de verkoper zal in zijn netwerk ook trots verkondigen dat hij een deal heeft binnengehaald. Dat is een bittere en onverwachte pil voor de afvallers.

Als de deadline voor de offertes is verstreken, gaat u die vergelijken. Ook als u niet alle offertes heeft ontvangen. Doe dat niet alleen; betrek collega’s en leidinggevenden bij het proces. Hoe meer draagvlak u voor een keuze heeft, des te beter. In de toekomst is het dan makkelijker om uw keuze te verdedigen. Vraag hun niet alleen uit defensief...
Het definitieve keuzemoment moet u niet zomaar voorbij laten gaan. Zeker bij grote opdrachten kunt u dit feestelijk aankleden. Dat kan met een glas champagne, maar het is vooral belangrijk dat u uw keuze duidelijk communiceert naar de buitenwereld en binnen uw organisatie. Niet alleen de leveranciers willen weten waarom u een bepaalde keuze maakt...
U communiceert natuurlijk niet alleen met de verkoper waar u de opdracht aan gunt. Zoals gezegd moet u ook de afvallers op de hoogte brengen van uw keuze. Doe dat door hun bijvoorbeeld een brief te sturen. In de brief neemt u de volgende onderdelen op: U noteert de datum. U dankt de verkoper voor de offerte. U geeft aan op welke onderdelen u de...
Wilt u terugkomen op uw keuze, dan moet u dat zo snel mogelijk doen. Let wel op: de voorwaarden van offertes moeten dat toestaan. Op een offerte terugkomen kan verschillende redenen hebben, maar als er niets aan de door u of de leverancier gestelde voorwaarden verandert, kunt u een geaccepteerde offerte niet zomaar intrekken. Er is dan sprake van...
Het gehele offertetraject kan al snel uitlopen op een langdurig proces. Vanaf het moment dat u de offertebehoefte benoemt tot aan het moment dat u een keuze maakt, kan het al snel maanden duren. Het is dan ook belangrijk dat u het hele proces administratief goed verwerkt. Zo heeft u een naslagwerk dat u niet alleen gebruikt om uw keuze te...