U bent hier

2. Crowdfunding aanpakken

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

Crowdfunding is bij uitstek creatief en buiten de gebaande paden. Er zijn succesvolle voorbeelden van crowdfundingcampagnes waarin de geldvrager alleen een videoboodschap heeft gebruikt om de campagne te trekken. Toch is het belangrijk om goed na te denken over een aantal elementen. Een onderdeel dat zeker niet mag ontbreken in uw plan van aanpak is de haalbaarheid: is het te realiseren met crowdfunding?

inzicht

Een crowdfundingcampagne zonder plan van aanpak is als een onderneming zonder businessplan. Door eerst een plan van aanpak op te stellen, krijgt u inzicht in wat u kunt doen en wanneer u dit moet doen.

doelstellingen

risico’s

In dat plan komen uw doelstellingen aan bod, maar ook de haalbaarheid voor uw onderneming om crowdfunding toe te passen. Onderzoek wat er allemaal bij de campagne komt kijken. Kijk ook hoe eventuele risico’s af te dekken zijn en schets diverse toekomstscenario’s. Wanneer wilt u bijvoorbeeld de financiering rond hebben? Wat doet u als dat niet lukt? Naar aanleiding hiervan kunt u uiteindelijk beslissen of u uw project via crowdfunding wilt financieren.

Een goed crowdfundingplan vraagt om een doordachte opzet. U moet enkele keuzes maken en die helder neerzetten. Hieronder volgen enkele belangrijke stappen. Voel u vrij deze stappen en de opmerkingen die in paragraaf 2.2 tot en met paragraaf 2.7 aan bod komen, te gebruiken in een volgorde die bij uw campagne past: omschrijf heel nauwkeurig het idee...
De eerste stap in uw plan van aanpak is het bepalen waar u geld voor gaat ophalen. Een project moet een duidelijk begin en eind hebben. Dus wel: ‘het bouwen van een vrijplaats voor ondernemers in medische techniek’, want dat is een heel concreet plan. En niet: ‘het opzetten van een nieuwe muziekstroming’: zo’n idee is niet afgebakend genoeg, omdat...
De volgende stap is het bepalen welke beloning u de investeerder in het vooruitzicht wilt en kunt stellen. Dit kunnen aandelen zijn of rente. Maar in creatieve sectoren als media en cultuur is de tegenprestatie voor een financiële bijdrage vaak een product als afgeleide van het project. Veel mensen geven immers een bijdrage omdat ze gecharmeerd...
Bij financiering via crowdfunding zijn er een aantal onderdelen die u goed moet bekijken. Zo moet u duidelijk voor ogen hebben welke concrete doelen u wilt gaan financieren. Beschrijf ook het concrete doel van de campagne. Wat gaat u precies doen met het opgehaalde geld? Wees hierin zo specifiek en concreet mogelijk. 2.4.1 Haalbaarheid Bij het...
Om uw plan bij zo veel mogelijk mensen onder de aandacht te brengen, moet u het actief promoten. Zorg voor een transparant verhaal, met duidelijke doelstellingen. Mensen bepalen in één oogopslag of ze het project interessant vinden. Video is hiervoor een sterk middel. Dat medium leent zich ervoor om een verhaal krachtig, kort en persoonlijk neer...
U kunt een crowdfundingproject opzetten via uw eigen website of onderbrengen bij een crowdfundingplatform. Werken met een platform heeft enkele duidelijke voordelen: Platforms hebben ervaring en denken met u mee. Platforms bieden een (technische) structuur en model, dus u hoeft zelf niets te bouwen. U bereikt het netwerk van het platform en lift...
Als uw project klaar is, rest nog een belangrijk onderdeel: het afhandelen van de beloningen. Dit kan een flinke klus zijn. Organiseer het goed en communiceer vooraf duidelijk wat de beloningen zijn en welke termijnen gelden. Rol van het platform De manier waarop u de beloning afhandelt, hangt ook af van het platform dat u eventueel benut. Het ene...
Een crowdfundingproject neemt een aantal maanden in beslag. In deze relatief korte tijd moet er veel gebeuren. Leg deze noodzakelijke handelingen vast in een tijdsplanning. Neem de tijd om uw project gereed te maken voor de campagne en om een geschikt platform te kiezen. Als uw campagne van start gaat, heeft u relatief weinig tijd om uw verhaal te...