U bent hier

6. Aandachtspunten bij uw kredietaanvraag

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

Het doel van uw campagne is om zo veel mogelijk mensen enthousiast te maken voor uw project dat ze daarin willen investeren. Dat krijgt u alleen voor elkaar met een goed verhaal. Zorg er dus voor dat uw verhaal als een huis staat en exact aansluit bij de behoeften van de diverse doelgroepen die u ermee wilt bereiken. Reserveer hier genoeg tijd voor in uw planning en schakel bij twijfel de hulp in van een specialist.

presenteren

Het is cruciaal om uw project zo goed mogelijk te omschrijven en te presenteren. Ten eerste om het door de screening van het platform te krijgen, maar ook om investeerders over de streep te trekken. Welke mogelijkheden heeft u daarvoor?

Met het formuleren van het plan legt u het fundament voor uw project. Zorg voor een concreet idee dat goed is afgebakend. Mensen moeten het vertrouwen krijgen dat het een goed uitvoerbaar project is. Voorkom loze kreten zoals ‘de wereld groener maken’. Breng het grotere idee terug tot een concreet project: het omzetten van nachtdauw in de woestijn...
De volgende stap is het basisvoorstel uitwerken tot een ‘compleet’ verhaal in tekst en beeld. Dit houdt in dat alles wat u wilt vertellen in het voorstel voorbijkomt op het juiste moment: doelstelling, streefbedrag en looptijd. Deze onderwerpen komen in een logische volgorde aan bod door ze in elkaars verlengde te noemen. Authentiek Heel...
Als uw verhaal staat, kunt u het gaan presenteren. Een goede pitch is als een etalage voor uw project: het trekt geïnteresseerden. Uw etalage moet ervoor zorgen dat mensen uw ‘winkel’ willen binnenlopen. U moet wel het juiste podium en de etalage zoeken om uw project te pitchen. Vooral grote investeerders zien graag de persoon achter het plan...
Als het goed is, gaat u uw verhaal aan verschillende mensen vertellen. U bent immers op zoek naar zo veel mogelijk investeerders. Het is om die reden belangrijk uw boodschap aan te passen aan de verschillende groepen mensen die u wilt bereiken. Iedere doelgroep krijgt zijn eigen verhaal, aangepast aan de interesses, het taalgebruik en de...
Uw pitch wordt ook bepaald door het type beloning dat u inzet (zie hoofdstuk 3). Kiest u voor aandelen, dan is de kans groot dat u vooral zakelijke investeerders trekt die geïnteresseerd zijn in rendement. Dat is een ander publiek dan mensen die bereid zijn te doneren vanuit een ideaal, in ruil voor een leuk cadeau. De verschillende typen...