U bent hier

7. Uw project slim onder de aandacht brengen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

Als het project eenmaal gaat lopen, is het van groot belang dat het snel onder de aandacht komt en blijft. Uw marketing- en ICT-afdeling moeten dus alles uit de kast halen. Denk aan social media, uw website, reclame en e-mailings. U hoeft echter niet uw eigen communicatiekanalen in te zetten. Verschillende groepen hebben immers vaak ook eigen manieren van mediagebruik. Breng dat ruim van tevoren in kaart.

Het doel van crowdfunding is mensen aanspreken met uw ideeën en hen overtuigen om hier actief aan deel te nemen. Deze mensen kunt u alleen bereiken als u weet welke online en offline communicatiekanalen uw onderneming voor de verschillende doelgroepen en relaties kan benutten.

Succes valt of staat met de omvang van de crowd en de mate van betrokkenheid. Crowdfunding is dan ook een vorm van marketing: u brengt uw project naar buiten om het aan zo veel mogelijk mensen om u heen te presenteren en uw boodschap op die manier steeds verder te verspreiden. Communicatiekanalen U kunt via verschillende wegen uw verhaal...
Een crowdfundingcampagne heeft een relatief korte looptijd. De gemiddelde campagne kent een duur van één tot twee maanden. Uit onderzoek blijkt dat de looptijd van een effectief project, zowel nationaal als internationaal, zestig dagen is. Momentum U moet in een kort tijdsbestek druk opbouwen en mensen aan boord krijgen. Als het te lang duurt, is...
Het opbouwen van een community is cruciaal voor het succes van een crowdfundingactie. Wellicht heeft uw onderneming al een netwerk van betrokken consumenten en leveranciers. Denk bijvoorbeeld aan: de mensen die zich hebben ingeschreven voor uw nieuwsbrief; de mensen die uw Facebook-pagina hebben geliked; de mensen die u volgen op Twitter. Deze...
Bij een crowdfundingcampagne kijkt u ook naar doelgroepen op basis van het soort relatie dat u met iemand heeft. Zoals gezegd gaat het om betrokkenheid. Hoe dichterbij iemand staat, hoe meer betrokken hij waarschijnlijk is en hoe groter de kans dat hij uw project zal steunen. Het is goed om de verschillende soorten relaties in kaart te brengen. De...
Met een sterke pitch en een goed beeld van uw doelgroep en relaties kan uw marketingafdeling de strategie voor uw onderneming bepalen. Deze afdeling ontwikkelt aan de hand van het doelgroepenoverzicht boodschappen voor specifieke communicatiekanalen en koppelt daaraan een planning, waar de verschillende relaties op specifieke momenten in...
Crowdfunding gebeurt vooral online, dus het ligt voor de hand om aan sociale media te denken. Populaire sociale media bij crowdfunding zijn Facebook, LinkedIn en Twitter. Wat leveren sociale media op? Het hebben van veel volgers op Facebook of Twitter betekent niet automatisch dat u hier ook veel investeerders vindt. Het hangt erg af van het soort...
Sociale media zijn populair, maar onderschat de kracht van e-mailmarketing niet. E-mail is een krachtig instrument om een relatie met potentiële investeerders op te bouwen en ze te inspireren tot deelname aan uw project. Effectieve inzet E-mailmarketing kan, als dit goed worde ingezet, een succesfactor zijn bij het slagen van de campagne...
Een crowdfundingcampagne neemt een relatief korte tijd in beslag. De optimale campagne duurt zoals eerder gezegd gemiddeld zestig dagen. Daar gaan nog één tot twee maanden voorbereiding aan vooraf. 7.8.1 Vóór de lancering De één tot twee maanden voor het startschot van de campagne staan in het teken van: het projectvoorstel aanscherpen; een...