U bent hier

5. Kostenplaatje voor uw crowdfundingcampagne

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

Geld ophalen via crowdfunding brengt kosten met zich mee. Denk aan de inschrijving bij een crowdfundingplatform en de productie van promotiemateriaal voor uw campagne. En ook al besluit u de campagne via uw eigen website te lanceren, dan nog zult u rekening moeten houden met de arbeidsuren van diverse afdelingen. Vaak is het ook verstandig om derden in te huren voor advies en begeleiding bij het opzetten van de campagne. Dat is natuurlijk niet gratis.

prijskaartje

Crowdfunding brengt verschillende kosten met zich mee, zowel bij succes als bij falen. Hoewel een standaard prijskaartje niet bestaat, is het wel mogelijk een globaal overzicht te geven van kosten die bij crowdfunding komen kijken. Naast de kosten zult u natuurlijk ook geïnteresseerd zijn in de return on investment (ROI) van crowdfunding en de wet- en regelgeving rond crowdfunding. Sommige regels hebben immers betrekking op de kosten en uiteindelijk dus ook op de ROI.

In principe krijgt uw onderneming bij crowdfunding met twee soorten kosten te maken: arbeidsuren van uzelf en eventueel andere medewerkers van uw onderneming; diensten van derden voor bijvoorbeeld advies of productie. Hieronder vallen ook de kosten voor het plaatsen van uw campagne op een crowdfundingplatform. 5.1.1 Arbeidsuren Of u nu kiest voor...
Zowel het plaatsen van een campagne op een crowdfundingplatform als op een eigen website brengt kosten met zich mee. Wel kent iedere vorm zijn eigen prijskaartje. Dit prijskaartje kan van invloed zijn op de keuze voor de ene of de andere oplossing. 5.2.1 No cure, no pay Over het algemeen zijn de opstartkosten bij een platform een stuk lager dan...
De opstartkosten van een eigen website zijn hoger dan wanneer u zich bij een crowdfundingplatform aansluit. Dit heeft onder meer te maken met de investering in speciale crowdfundingsoftware en -tools die uw onderneming dan moet doen. Dat kan een nadeel zijn. Voordeel is dat u alles zelf in de hand heeft, ook de verdere kosten en investeringen...
Er zijn veel partijen die gespecialiseerd zijn in het begeleiden van crowdfundingprojecten en -campagnes. Die hebben ieder hun eigen manier van werken en dus ook een eigen kostenstructuur. Zo zijn er consultants die werken op basis van uurtje-factuurtje, maar er zijn ook adviseurs die servicepakketten tegen een vaste prijs bieden. Denk aan een...
Op het moment dat het u niet lukt het beoogde bedrag bij elkaar te krijgen, is dat natuurlijk een strop. Vanuit het oogpunt van kosten kan het een extra domper betekenen: sommige platforms kunnen een boete in rekening brengen op het moment dat u bijvoorbeeld tijdens de looptijd uw campagne terugtrekt. Boetes variëren per platform, maar houd...
Het is ook verstandig de regelgeving rond crowdfunding in de gaten te houden. Met de vlucht die crowdfunding neemt in ons land, groeit ook de regeldruk voor deze vorm van financiering. Sommige regels hebben betrekking op de kosten. Als u niet op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen, kunt u voor vervelende verrassingen komen te staan. Zie...
U wilt natuurlijk graag weten wat de return on investment (ROI) van crowdfunding is. Dit soort activiteiten moet u immers kunnen verantwoorden. Ook investeerders willen graag weten wat het rendement op een investering is. Levert de investering een verlies op, dan is de ROI een negatief getal. Is er sprake van winst, dan is de ROI een positief...