U bent hier

3. E-facturen verzenden

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2018

Heeft uw onderneming uiteindelijk besloten om over te stappen op e-factureren, dan gaat er het nodige veranderen. Het proces voor het verzenden van facturen verandert namelijk ingrijpend. Bij deze overstap naar e-factureren moet u een aantal dingen goed afwegen. U moet met verschillende zaken rekening houden om van e-factureren een succes te maken.

verdwijnen

Het invoeren van e-factureren heeft invloed op uw administratie. De papieren variant van de factuur verdwijnt en u gaat alles elektronisch afhandelen. U zult daarvoor moeten bepalen op welke manier u e-facturen gaat versturen. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden (zie paragraaf 3.4).

Uiteraard moet u wel kritisch blijven bij e-facturatie, want ook voor e-facturen gelden dezelfde voorwaarden als voor een papieren factuur.

Uw onderneming verkoopt goederen of diensten, en ongetwijfeld koopt zij ook goederen en diensten in. Dat betekent dat u met uw leveranciers en klanten in een keten zit. Alle ondernemingen en consumenten binnen deze keten doen zaken met elkaar en wisselen informatie met elkaar uit, zoals bij het plaatsen van een bestelling en bij de levering van...
Bij e-factureren gaat het dus om het versturen, ontvangen, verwerken, uitwisselen, presenteren en ter beschikking stellen van een factuur, in elk ander formaat dan op papier. Overstappen op e-facturatie levert voordelen op voor uw onderneming. De voordelen zijn te splitsen in kwalitatieve en financiële voordelen. Er zijn bijna geen nadelen. 3.2.1...
U zult de voorgaande voor- en nadelen goed moeten afwegen. Is het voor uw onderneming voordelig om de overstap te maken? Besluit u om e-facturatie te gebruiken, dan moet u rekening houden met de volgende aandachtspunten. Aantal facturenHEADER_BREAK Hoe meer facturen uw onderneming verzendt of verwerkt, des te meer het lonend is om te investeren in...
Er zijn verschillende mogelijkheden om elektronisch facturen te verzenden. U kunt hierbij denken aan het volgende: facturen in de ‘body’ van een e-mailbericht plaatsen en versturen; facturen opslaan als pdf-, Excel- of Worddocument en als bijlage per e-mail versturen; facturen versturen via een aanbieder van online factureren, inclusief...
Om elektronisch te kunnen gaan factureren, moeten de facturen wel aan een aantal eisen voldoen. De Belastingdienst stelt geen extra eisen aan elektronisch factureren en behandelt e-facturen hetzelfde als papieren facturen. U moet daarom rekening houden met de volgende vereisten: de afnemer moet akkoord gaan met de factuur (zie paragraaf 3.5.1); de...
Elektronisch factureren raakt steeds meer ingeburgerd. De overheid probeert dat ook te stimuleren. Sinds 1 januari 2017 bent u verplicht om facturen elektronisch aan te leveren aan de overheid (zie hierover uitgebreider hoofdstuk 6). TijdHEADER_BREAK E-factureren kan het ondernemingen een stuk makkelijker maken. Om optimaal gebruik te maken van...