8.1 Klachtenregeling
klachten- procedure
management
duidelijk beeld
De klachtenregeling beschrijft allereerst wat de organisatie verstaat onder ongewenste omgangsvormen. Daarnaast bevat de regeling regels over de klachtenprocedure, de taak en bevoegdheden van de klachtencommissie, de rechten en plichten van degenen die worden gehoord (zowel die van de klager als die van degene die wordt beschuldigd van ongewenst gedrag) en de rol en taak van het management ten opzichte van de klachtencommissie. Ook geeft de klachtenregeling aan wat de organisatie van de vertrouwenspersoon verwacht die de klager ondersteunt bij het klachtonderzoek. Dat geeft een melder een duidelijk beeld van wat hij kan verwachten op het moment dat hij besluit om daadwerkelijk een (formele) officiële klacht in te dienen.
Model voor een klachtenregeling
Beschikt uw organisatie niet over een eigen klachtenregeling? U kunt dan gebruikmaken van de modelregeling ongewenste omgangsvormen. U vindt dit model als handige tool op rendement.nl/managementdossier.
Aanpassen
Dit is een uitgebreide regeling die u naar eigen inzicht kunt aanpassen. U kunt kiezen welke elementen u overneemt en wijzigingen aanbrengen. Zo creëert u gemakkelijk en snel een op maat gemaakte klachtenregeling voor uw organisatie.
Initiatiefrecht van de OR
voorstel
beslissing
Heeft uw organisatie geen klachtenregeling en wil uw organisatie er toch eentje opstellen? Overweeg dan om uw krachten te bundelen met de OR. De ondernemingsraad heeft initiatiefrecht, wat inhoudt dat hij de bestuurder een voorstel kan doen om een klachtenregeling in het leven te roepen. De bestuurder moet verplicht minimaal één keer overleggen met de OR om het voorstel te bespreken. Vervolgens neemt hij een beslissing. De bestuurder hoeft niet mee te gaan in het voorstel, maar moet dan wel in een schriftelijke reactie uitleggen waarom hij geen klachtenregeling voor de organisatie wil instellen.