U bent hier

5. Werkdruk: aan u om de balans te bewaken

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: oktober 2016

Klagen dat ‘we’ het druk hebben, het lijkt wel in het DNA te zitten van werknemers in Nederland. Aan u de uitdaging om onderscheid te maken tussen een gebruikelijke klaagzang en een daadwerkelijk te hoge werkdruk. Want dat werkdruk tot verzuim leidt, moet bij u en uw werkgever bekend zijn. Aan u de taak om de te hoge of lage werkdruk te signaleren, daar maatregelen tegen te nemen en de vinger aan de pols te houden of uw aanpak werkt. Balans is daarbij het toverwoord.

motivatie

In hoofdstuk 4 heeft u al gelezen dat werkdruk één van de PSA-risico’s is. Ook weet u dat het aanpakken van psychosociale arbeidsrisico’s wettelijk verplicht is. Dat mag echter niet de enige motivatie voor u zijn. De gevolgen van werkdruk voelt de werknemer namelijk zowel fysiek als psychisch en uw werkgever voelt het in zijn portemonnee. Werkdruk is nog steeds één van de belangrijkste veroorzakers van beroepsziekten en verzuim, voldoende reden om de aanpak van hoge werkdruk serieus te nemen.

Sluipmoordenaar

camoufleren

Een oplopende werkdruk wordt ook wel een sluipmoordenaar genoemd. De gevolgen zijn niet meteen duidelijk en werknemers camoufleren vaak de eerste symptonen. Of ze onderkennen het niet uit angst om erop afgerekend te worden omdat ze het werk niet aankunnen.

Werkdruk is een lastig te meten risico, u kunt werkdruk immers niet langs een meetlat leggen. Waar u bij tilwerkzaamheden de NIOSH-methode kunt hanteren om te bepalen wat een werknemer mag tillen, kunt u bij werkdruk geen standaardnormen hanteren. Allereerst komt dat door de werknemers zelf: waar de één druk ervaart als hij moet overwerken, doet...
Er is al een aantal keer gerefereerd aan het feit dat werkstress lastig te meten is, toch zijn er tools waarmee u werkdruk in kaart kunt brengen. Werknemersenquêtes en -tevredenheidsonderzoeken zijn daar goede instrumenten voor, zoals u in hoofdstuk 8 leest. Ook zijn er tools speciaal voor de werknemer die denkt last te hebben van hoge werkdruk...
Op het moment dat u de werkdruk en -stress in kaart heeft gebracht, is het tijd om structurele oplossingen te bedenken en verzachtende omstandigheden te creëren. Zorg er in ieder geval voor dat de werknemer zich serieus genomen voelt. Op het moment dat hij weet dat zijn zorgen worden gedeeld door collega’s en leidinggevenden, zal zijn gevoel van...