U bent hier

10. Bezwaar en beroep

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: augustus 2016

Openheid en transparantie zijn erg belangrijk als u een nieuw functiewaarderingssysteem invoert of het bestaande systeem aanpast. Zorg daarom dat u ­betrokkenen vanaf de start zo goed mogelijk informeert over de gang van zaken. Bij dit proces is ook een belangrijke rol weggelegd voor de ondernemingsraad. Deze behartigt immers de belangen van het personeel. Ook een goede bezwaarprocedure is onontbeerlijk.

afspraken

Omdat de (nieuwe) waardering en indeling van functies ­gevolgen kan hebben voor de functie-inhoud of het loon van uw personeel, is het belangrijk om werknemers vanaf het begin goed te betrekken bij de verschillende stappen in het proces van functiewaardering. Leg uit wat de rol is van de OR (maakt deze bijvoorbeeld wel of niet deel uit van de indelingscommissie?) en maak goede afspraken over de te volgen procedures en de randvoorwaarden.

rechts­zekerheid

Hoewel de bedoeling achter de hele operatie meestal positief is – een functiewaarderingssysteem vergroot immers de rechtszekerheid van werknemers – kunnen er soms toch moeilijke of arbitraire beslissingen vallen. Bied werknemers dan ook goede bezwaar- en beroepsmogelijkheden.

Voor een aantal erkende systemen hebben vakbonden afspraken gemaakt over de te volgen bezwaar- en beroepsprocedures. Soms zijn er bovendien in de cao bepalingen opgenomen over de manier waarop werknemers bezwaar en beroep kunnen aantekenen.

Een goede bezwaar- en beroepsprocedure is een onmisbaar onderdeel van de invoering of wijziging van elk functiewaarderingssysteem. Uw werknemers moeten bovendien uitleg krijgen over de werking van deze procedures. Een bezwaar- en beroepsprocedure bestaat idealiter uit de volgende fases: Overleg: de werknemer maakt schriftelijk bezwaar bij zijn...
Overleg tussen een mogelijk ontevreden werknemer en zijn leidinggevende kan vaak al veel ophelderen. Het is verstandig om zo’n gesprek als verplicht eerste onderdeel in de bezwaarprocedure op te nemen. Zo kan de werknemer zijn bedenkingen kenbaar maken zonder dat direct het functiewaarderingsproces vertraging oploopt. Werknemers worstelen in de...
Blijft na het gesprek verschil van inzicht bestaan, dan kan de werknemer een bezwaarschrift indienen, bij een (bij voorkeur speciale) interne bezwaarcommissie. Zo’n commissie kan bestaan uit één of meerdere HR-professionals, één of meerdere OR-leden en eventueel een deskundige van het externe adviesbureau. Er zijn twee vormen van bezwaar denkbaar...
De kans bestaat dat de werknemer het oneens is met de uitspraak van de interne bezwarencommissie. In dat geval heeft hij het recht om (extern) in beroep te gaan. Wat de bevoegdheden zijn van een externe commissie, hangt van de (cao-)afspraken af. Soms doet een externe commissie alleen uitspraak over de vraag of de procedures goed zijn gevolgd,...
Een functiewaarderingssysteem hoort een verlengstuk te zijn van de strategie en de doelstellingen van een organisatie. De directie bepaalt de richting; de specifieke invulling ervan is meestal een zaak van de leidinggevenden. Zonder steun vanuit de gehele organisatie zal het systeem echter nooit goed werken. De ondernemingsraad is daarom vanaf het...