U bent hier

1. Vormen van fraude

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2022

U wilt zeker in deze tijden van snelle veranderingen en onzekerheid natuurlijk niet met fraude te maken krijgen. Om op alles voorbereid te zijn, is het belangrijk een beleid te voeren om alle soorten en maten fraude te voorkomen en te bestrijden. Het begint met voorlichting, maar eindigt waar nodig onverbiddelijk met harde sancties. Niets doen, is geen optie. Als fraude uit de hand loopt, kan dit grote financiële gevolgen hebben voor uw onderneming.

interne fraude

Om fraude op te sporen en aan te pakken, moet u eerst weten wat de verschillende vormen van fraude zijn. In dit dossier ligt de focus op het herkennen en aanpakken van fraude ‘van binnenuit’ (ook interne fraude genoemd). Deze vorm van fraude is het best te omschrijven als diefstal van de baas en bedrog plegen door werknemers.

U kunt stuiten op vier vormen van gesjoemel: fraude met geld, hieronder valt ook belastingfraude (zie hoofdstuk 8 en 9); fraude met goederen: het personeel neemt bijvoorbeeld producten (ook kantoorartikelen) mee zonder toestemming of gaat zomaar met al dan niet gepatenteerde bedrijfskennis aan de haal (zie hoofdstuk 8); fraude met tijd: denk aan...
Met de komst van het internet hebben ondernemingen ook steeds vaker te maken met fraude ‘van buiten’. Denk aan: malware die regelmatig beveiligingssoftware om de tuin weet te leiden; phishingberichten; spookfacturen die soms erg overtuigend zijn. Maar bij hacks en datalekken kan het personeel een rol spelen. Meestal komt dat door slordigheid,...
De schade die uw onderneming kan oplopen door fraude, is moeilijk in cijfers uit te drukken. Het begint met de directe financiële schade, maar waar eindigt het? Telt u bijvoorbeeld alleen het geld mee dat een werknemer achteroverdrukte door leveranciers om te kopen? Of neemt u ook de geleden schade aan de reputatie van de onderneming mee en het...