U bent hier

2.3 Wat heb je nodig om te groeien?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2025

investeren

Nadat je de groeidoelstellingen hebt vastgesteld moet je bepalen wat je nodig hebt om die doelen te bereiken. Om je kantoor te laten groeien moet je immers gaan investeren.

2.3.1 Identificeer de kritieke succesfactoren

groeiplan

Welke cruciale elementen zijn nodig om je doelen te bereiken? Denk bijvoorbeeld aan personeel, een marketingbudget, logistieke middelen en automatisering. Daarnaast zul je ook moeten onderzoeken welke interne of externe factoren een grote invloed kunnen hebben op de haalbaarheid van je doelen. Deze factoren werk je dan uit in een groeiplan (zie paragraaf 2.3.4).

2.3.2 Gebruik KPI's

bijsturen

Om de prestaties en voortgang te volgen is het goed om Key Performance Indicators (KPI’s) te definiëren. KPI’s helpen om de doelen te vertalen naar meetbare eenheden en geven inzicht in waar je moet bijsturen. Voorbeelden van KPI’s bij groei kunnen zijn onder meer: maandelijkse omzet, klanttevredenheid, conversieratio’s, kosten per klant, enzovoort.

Gebruik softwaretools, zoals een dashboard, om de KPI’s realtime te monitoren. Dit helpt om tijdig in te grijpen als de resultaten achterblijven.

2.3.3 Blijf communiceren

voortgang

Duidelijke groeidoelstellingen helpen om de werknemers gefocust te houden en maken het makkelijker om successen te boeken. Betrek de werknemers daarom bij de groeiplannen en de voortgang ervan. Communiceer helder over de visie en de rol die iedereen speelt. Hierdoor voelen de werknemers zich betrokken en gemotiveerd.

Stakeholders

samenwerking

Breng ook externe stakeholders (klanten, leveranciers, investeerders) op de hoogte van de groeiplannen om een positieve verwachting en samenwerking te creëren. Door deze stappen te volgen, creëer je een stevige basis voor gerichte, haalbare groei.

2.3.4 Werk met een flexibel groeiplan

evaluatie

Groei gaat zelden precies zoals gepland; externe marktfactoren, klantvoorkeuren en interne capaciteiten kunnen snel veranderen. Bouw daarom in je groeiplan momenten in voor evaluatie en aanpassing. Zo kun je reageren op veranderingen zonder de richting van je doelen te verliezen.
Houd bijvoorbeeld elk kwartaal een evaluatiemoment met het kernteam om de resultaten te bespreken en je plan zo nodig aan te passen. Zo blijf je flexibel en alert. In hoofdstuk 3 lees je welke zaken niet mogen ontbreken in je groeiplan.

Steun van andere ondernemers die weten wat je meemaakt tijdens de groei van een bedrijf kan waardevol zijn. Wil je leren van anderen? Kijk dan op de site van NL.groeit. Hier vind je events en tools over groei en vaardigheden die je helpen de volgende groeistap te zetten.