U bent hier

7. Ondersteuning en hulp bieden aan werknemers

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juli 2022

Heeft een werknemer de wens om zijn leefstijl te veranderen, dan kunt u coaching aanbieden. Dat kan een externe coach zijn, maar mogelijk kunt u als arboprofessional ook zelf de rol van coach op u nemen. U zorgt er dan voor dat de werknemer zijn doelen kan vertalen in concrete stappen en tot actie overgaat. Dit doet hij met doelgerichte coachings- en trainingsmethodieken die zich richten op de situatie in het hier en nu.

oplossing

Coaching is ondersteunen en begeleiden, en niet adviseren. Een werknemer is zelf verantwoordelijk en mag zelf met oplossingen komen. De gesprekstechnieken en luistervaardigheden zijn dan ook van belang.

De kans op slagen groeit met name door de werknemer zelf te laten nadenken en in actie te laten komen. Hiervoor zijn onder andere kennisoverdracht, inzicht, bewustzijn, bewustwording en zelfreflectie nodig.

Grofweg is coaching te verdelen in drie werkvormen: live sessies, telefonische coaching en e-coaching. Elke vorm van coaching heeft zijn eigen effect en voor- en nadelen. Het is aan de werknemer en coach om een vorm te kiezen of af te wisselen in vormen om het proces zo effectief mogelijk te maken. 7.1.1 Live coaching De meest traditionele...
De vier grondvormen van coachen zijn: mentorstijl; contentstijl; transformationele stijl; mentale stijl ; 7.2.1 Mentorstijl De coach neemt de rol aan van een oude wijze man of vrouw, een grote broer of zus, of een door de wol geverfd persoon met veel relevante (levens)ervaring. De coach vertaalt zijn eigen ervaring naar de situatie van de...
In hoofdstuk 1 kon u lezen over de zes leefstijlgebieden: welbevinden, voeding, beweging, slaap, zinvolle relaties en energie- en stressmanagement. De fundering energiemanagement en daarop volgend stressmanagement vragen om nadere toelichting. 7.3.1 Energiemanagement Het lichaam is in staat om zelf energie op te wekken. Als een mens het...