U bent hier

1. Aandacht voor gezonde kantoorinrichting

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: april 2019

‘Even een kantoor inrichten’ is makkelijker gezegd dan gedaan. Nu hoeft u echt niet gelijk een glijbaan te installeren en een trampoline neer te zetten, zoals sommige organisaties doen om het werknemers naar de zin te maken. Wat u wel moet doen, is een werkplek creëren waarin werknemers hun werk goed en veilig kunnen doen en daar komt meer bij kijken dan het plaatsen van een goede airco en wat bureaus. In dit hoofdstuk leest u welke wet- en regelgeving van toepassing is.

Arbowet

De eerste wet waar u als arboprofessional naar grijpt, is natuurlijk de Arbeidsomstandighedenwet (kortweg: Arbowet). Ook bij kantoorinrichting is die het uitgangspunt, al vindt u nadere normen vooral in het Arbobesluit en in de arbocatalogus van uw branche. Daarnaast zijn er een aantal normen waar u zich aan moet houden.

Het algemeen wettelijk kader voor de arbeidsomstandigheden vindt u in de Arbowet. Deze wet is bedoeld om de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van werknemers te bevorderen. Om preciezer te zijn: in deze wet staan voorschriften ter verzekering van de veiligheid, ter bescherming van de gezondheid en ter bevordering van het welzijn van de...
Het Arbeidsomstandighedenbesluit (Arbobesluit) is een uitwerking van de Arbowet. In het besluit staan algemene eisen over de werkplekinrichting en werkomgeving. In hoofdstuk 3 van het arbeidsomstandighedenbesluit vindt u de inrichtingseisen voor een arbeidsplaats. De volgende zaken moet u in acht nemen bij de inrichting van uw kantoor: Vloeren...
In de Arboregeling staat de uitwerking van bepaalde onderdelen van het Arbobesluit. Vooral hoofdstuk 5 is belangrijk als u de inrichting van uw kantoor onder handen wilt nemen: u vindt hier namelijk de voorschriften voor beeldschermwerk. Meer over het juist inrichten van uw kantoor leest u in hoofdstuk 4. Al is de informatie in de Arboregeling...
Het zijn de werkgevers- en werknemersorganisaties binnen een branche die de arbocatalogus opstellen; afzonderlijke werkgevers en vaak ook werknemers kunnen hem gebruiken. Deze afspraken ‘op maat’ beschrijven hoe werkgevers en werknemers kunnen voldoen aan de wettelijke doelvoorschriften uit de Arbowet en het Arbobesluit. De arbocatalogus...
In de arbocatalogus staan verwijzingen naar normen zoals de zogenoemde NEN-normen. Zij geven een nadere uitwerking van de wet- en regelgeving. Ook als ze niet in uw arbocatalogus zijn genoemd, kunnen deze NEN-normen u veel houvast geven bij het voldoen aan uw wettelijke verplichtingen. Het Nederlands Normalisatie-Instituut (NEN) onderzoekt op...
De inrichting van uw kantoor moet aan bepaalde wettelijke eisen voldoen. Daarnaast moet ook uw kantoorpand geschikt zijn voor het uitvoeren van de werkzaamheden. De technische eisen waaraan het nieuw te bouwen of te verbouwen pand moet voldoen, staan in het Bouwbesluit. Deze regels zijn – evenals de arbowetgeving – gericht op veiligheid en...
In de gemeentelijke bouwverordening staan voorschriften voor de aansluitingen van uw pand op het gemeenteriool en voorzieningen, zoals gas, water en elektra. Ook vindt u er stedenbouwkundige voorschriften, zoals de afstand van het gebouw tot de weg. Vraag tijdens de vergunningsprocedure bij de gemeente na of een advies van de welstandscommissie...
De RI&E is het belangrijkste document voor uw arbobeleid. Het vormt het uitgangspunt voor het beheer, de toetsing en bewaking van een veilige en gezonde kantoorinrichting. In dit document brengt u in kaart welke risico’s werknemers lopen bij het uitvoeren van hun werkzaamheden. In het bijbehorende plan van aanpak geeft u aan hoe u de risico’s...