U bent hier

6. De beloningsbenchmark

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: december 2020

Vaak wordt aangenomen dat werknemers vertrekken vanwege een te laag salaris. Uit onderzoek blijkt echter dat dat zelden het geval is. De ware redenen zijn heel anders. Met stip op één staat de verhouding met het management, en dan met name de relatie met de direct leidinggevende. Daarnaast vormen weinig opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en een gebrek aan autonomie belangrijke redenen om op te stappen. Desondanks wilt u voorkomen dat u te weinig betaalt.

lage beloning

marktconform

Niet zelf het werk kunnen inrichten, een slechte werkrelatie met de manager, geen mogelijkheid tot een opleiding: het zijn allemaal redenen waarom werknemers uw organisatie verlaten. Maar wie daarom stelt dat een lage beloning helemaal geen rol speelt, gaat te kort door de bocht. Werknemers verwachten dat zij in ieder geval een marktconform arbeidsvoorwaardenpakket krijgen voor het werk dat ze doen. Tot dat pakket behoort ook het salaris. Als de arbeidsvoorwaarden naar hun idee niet meer marktconform zijn, voelen ze zich benadeeld en zullen ze overwegen te vertrekken.

Het is daarom zaak dat uw organisatie periodiek toetst of zij qua arbeidsvoorwaarden nog wel marktconform beloont, om zo werknemers te behouden. Dat toetsen kan bijvoorbeeld door een benchmark uit te voeren.

onderzoek

vergelijken

Een benchmark is een vergelijkend onderzoek tussen twee of meerdere onderwerpen. Een benchmark kan worden uitgevoerd om bijvoorbeeld de prestaties van organisaties met een gemene deler met elkaar te vergelijken. Zo kunnen het bijvoorbeeld organisaties uit dezelfde branche zijn, van dezelfde grootte of met dezelfde afzetmarkt. De uitkomsten worden gebruikt om de eigen organisatie te verbeteren.

Voor het uitvoeren van een arbeidsvoorwaardenbenchmark kunnen er meerdere aanleidingen zijn, enerzijds reactief van aard, anderzijds proactief. Proactieve benchmark Een proactieve benchmark voert u uit: ter voorbereiding op onderhandelingen over het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden; om te anticiperen op organisatieveranderingen; of als...
Het internet biedt tal van mogelijkheden, al dan niet via speciaal daarvoor ontwikkelde websites, om snel en zonder of met beperkte kosten een indicatie te krijgen van marktconformiteit op functieniveau. Let wel op: de inhoud van bijvoorbeeld de functie van controller binnen een relatief kleine organisatie kan behoorlijk afwijken van diezelfde...
Met de benchmarkresultaten zijn de discussies niet beëindigd. Integendeel. De resultaten zijn geen dictaat, maar juist een toetssteen waarmee uw organisatie conclusies kan trekken. Een benchmark vormt de aanleiding om te zoeken naar verklarende factoren voor de verschillen die eruit komen. Zelfs als er géén verschillen uit de benchmark naar voren...
Periodiek onderzoeken of het arbeidsvoorwaardenpakket van uw organisatie nog marktconform is, levert een positieve bijdrage aan het binnenhalen, binden en boeien van werknemers. Het voert echter te ver om te stellen dat alleen een marktconform arbeidsvoorwaardenpakket het ongewenste vertrek van werknemers tegengaat. 6.4.1 Meer nodig dan geld Een...
Als HR-professional kunt u met gericht beleid of het gericht inzetten van HR-instrumenten een positieve bijdrage leveren aan het behoud van werknemers. Ook kunt u hiermee talenten aantrekken voor de organisatie. Een marktconform arbeidsvoorwaardenpakket vormt daarvoor de basis. Wel zult u als HR-professional moeten toetsen of dit...