U bent hier

3. De groeiende populariteit van coaching

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2016

Coaching heeft begin 21e eeuw een hoge vlucht genomen. Er blijkt een grote behoefte aan persoonlijke begeleiding voor mensen die werken aan hun ontwikkeling. Coaching is intussen zelfs zo ingeburgerd, dat het aanbieden ervan vaak verwacht wordt – niet alleen door werknemers, maar ook door bijvoorbeeld de rechter. Bedenk wel dat niet iedere vorm van coaching even goed zal passen bij uw organisatie.

psychologie

gangbaar

bedrijfscultuur

De coachende manier van mensen begeleiden is ontstaan uit diverse invloeden, zoals de filosofie, psychologie en sport. Rond de jaren dertig van de twintigste eeuw ontstond gerichte aandacht voor de ontwikkeling van individuen. Vanaf de jaren zestig werd dit steeds vaker bewust binnen organisaties toegepast, maar pas in de jaren tachtig werd de term coaching gangbaar. De professionaliseringsslag kwam goed op stoom in de jaren negentig van de vorige eeuw. Ook het aantal mensen dat zichzelf ‘coach’ noemde, nam in die periode snel toe. Sindsdien is coaching in veel organisaties een vast onderdeel van ontwikkelingsmogelijkheden geworden en wordt het gezien als onderdeel van de bedrijfscultuur.

In de professionaliseringsslag die in de jaren negentig opkwam, werd steeds meer onderzoek gedaan naar de effectiviteit van coaching en diverse coachingstechnieken. Die wetenschappelijke benadering heeft het aanzien van coaching – juist ook binnen organisaties – verbeterd.

Coaching heeft nog geen definitieve, optimale vorm bereikt. Waarschijnlijk gebeurt dat ook niet: deze manier van begeleiden zal zich blijven ontwikkelen. Of coaching als instrument aan populariteit blijft winnen is niet zeker, maar het is in ieder geval uit veel organisaties niet meer weg te denken. Wel keken veel organisaties de laatste jaren...
Organisaties bieden coaching vaak aan omdat ze er baat bij hebben dat het functioneren van de werknemers verbetert. Maar er is nog een belangrijke HR-reden waarom coaching voor organisaties interessant kan zijn. Omdat steeds meer werknemers enthousiast zijn over deze manier om aan hun ontwikkeling te werken, is het een aantrekkelijke...
Er is niet één manier van coachen; er zijn uiteenlopende technieken en coachingsvormen die u kunt aanbieden. Bovendien blijven deze zich steeds ontwikkelen en zijn ze onderhevig aan trends. Technieken raken achterhaald en nieuwe vormen worden ontwikkeld. Het kan verleidelijk zijn om bij het kiezen van een coachingsvorm of het bepalen welke...
De groeiende populariteit van coaching gaat hand in hand met professionalisering. Dit is zeker nuttig, want een goede coach moet niet alleen aanleg hebben, maar ook kennis en vaardigheden. De professionalisering heeft intussen geleid tot zinvolle systemen van certificering. Certificering van coaches ‘Coach’ is geen beschermde titel. Iedereen mag...