U bent hier

8. Conflict met en sancties van toezichthouders

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

Uw organisatie kan zelf in conflict komen met een bepaalde instantie. Zo controleert de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) bijvoorbeeld de naleving van verplichtingen uit de arbowet- en regelgeving. Als uw organisatie volgens deze waakhond de wet overtreedt, kan dan aanleiding zijn voor een conflict. Want wat gebeurt er als uw organisatie het niet eens is met de boete die de toezichthouder oplegt?

van mening verschillen

recht halen

Het kan voorkomen dat een organisatie van mening verschilt met toezichthoudende instanties, zoals de NLA. Die is belast met het toezicht op de naleving van de Arbeidsomstandighedenwet en treedt hierbij handhavend op. Ontstaat er een conflict met een toezichthouder, dan moet de organisatie bepaalde procedures volgen om een beslissing aan te vechten en haar recht te halen.

Bij inhoudelijke verschillen van mening met een toezichthouder kan uw organisatie bezwaar aantekenen of naar de rechter gaan. De wet beschrijft voor de meeste mogelijkheden een duidelijke procedure.

Bij het bereiken en behouden van gezonde en veilige arbeidsomstandigheden, heeft u niet alleen te maken met de wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden, maar ook met andere wetten en regels. Denk aan regelgeving op het gebied van eerlijke beloning en behandeling van werknemers, bescherming van de privacy van werknemers en...
Legt de inspecteur uw organisatie een sanctie op, dan krijgt ze daarvan – behalve bij een mondelinge afspraak – een schriftelijke bevestiging. Maatregelen nemen Hierin staat welke sanctie is opgelegd en binnen welke termijn de Arbeidsinspectie verwacht dat uw organisatie het probleem aanpakt. Dit kan ze doen door de activiteiten te staken, of door...
Conflicten tussen een organisatie en één of meer stakeholders, zoals medewerkers, relaties, klanten en aandeelhouders, kunnen ook worden opgelost via een geschillenregeling. 8.3.1 Doel Het doel van een geschillenregeling is om zo snel mogelijk een bevredigende oplossing te vinden voor het conflict, zonder dat er tussenkomst van de rechter nodig is...
Als uw organisatie het niet eens is met een sanctie die is opgelegd door de toezichthouder, en haar bezwaar is ongegrond verklaard, dan kan ze niets anders meer doen dan juridische stappen ondernemen (zie voor de mogelijkheden en de gang van zaken bij een rechtsgang hoofdstuk 6 van dit themadossier). Ook hiervoor gelden voorgeschreven procedures...