U bent hier

4. Gevolgen op het werk

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

Waar mensen samenwerken ontstaat wrijving, en kunnen dus ook conflicten ontstaan. Medewerkers gaan immers intensief met elkaar om en moeten samen de nodige uitdagingen aangaan. Soms is er ook nog sprake van een ongelijkwaardige relatie. Conflicten op het werk kunnen daardoor uiteindelijk leiden tot werkstress en verzuim.

vroeg stadium

verharding

Om een conflict te voorkomen, is het allereerst van belang dat u het in een vroeg stadium herkent. Als er miscommunicatie plaatsvindt, zijn er verschillende signalen die daarop wijzen. Denk aan het oplopen van spanningen of de verharding van een discussie. Ook het oplopen van de emoties en een fight-flight-freeze-reactie (vechten, vluchten of bevriezen) zijn duidelijke signalen dat de stress toeneemt.

Het creëren van een veilige sfeer is cruciaal om te voorkomen dat er een conflict ontstaat. Het betekent dat medewerkers zich veilig voelen om te bespreken wat hen dwarszit en dat zij kritisch durven zijn. Dat is extra belangrijk, omdat mensen een groot deel van hun tijd op het werk doorbrengen. Werk betekent bovendien voor de meeste mensen meer...
Hoewel een conflict meestal tussen twee individuen speelt, heeft het gevolgen voor de gehele organisatie. Niet alleen kan dit de kwaliteit van het werk beïnvloeden, ook het werkplezier neemt af en de sfeer verslechtert. Arbeidsconflicten die niet worden opgelost, kunnen escaleren en leiden dan vaak tot langdurig verzuim. Er zijn een aantal...
Gaat het functioneren van medewerkers in uw (project)team achteruit, of zijn ze negatief of gespannen, dan is er mogelijk iets aan de hand. Als u een conflict signaleert of gevraagd wordt een conflict te helpen oplossen, zijn een aantal vaardigheden van belang. Zo is een open, eerlijke en geïnteresseerde houding vereist. Tijdens conflicten kunnen...